صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 22
کد خبر: ۱۸۵۴۴۸

اتحادیه اروپا: باید با اقدامات اقتصادی چین مقابله کنیم

رئیس کمیسیون اروپا خواستار پیشی گرفتن از برنامه‌های اقتصادی چین در کشورهای جهان به ویژه طرح ابتکاری «کمربند و جاده» شد.

به گزارش راهبرد معاصر، «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، در جریان سخنرانی خود در هیروشیمای ژاپن و در حاشیه نشست گروه ۷ خواستار مقابله با طرح ابتکاری چین موسوم به «کمربند و جاده» شد.

 

به گزارش آرتی، کشور‌های جهان جنوب شامل آفریقا و آمریکای لاتین و کشور‌های در حال توسعه در آسیا هستند که چین در تعامل اقتصادی با آنان طرح ابتکاری سرمایه‌گذاری در زیربنا‌های اقتصادی کمربند و جاده را ارائه کرده است، اکنون فون در لاین می‌گوید: «اتحادیه اروپا و کشور‌های هم‌فکر باید از پنجره باز فرصت استفاده کنند، در حال حاضر بسیاری از کشور‌های جنوب جهان به دنبال جایگزینی برای تامین مالی خود هستند.»

 

فون در لاین همچنین مدعی شد که «ابتکار کمربند و جاده چین که حدود ۱۰ سال پیش برای اولین باز از آن سخن به میان آمد اکنون برای بسیاری از کشور‌ها جذابیت ندارد، زیرا آن‌ها تجربه بدی از تعامل با پکن داشتند و آن‌ها وام‌های چینی گرفتند و در نهایت دچار بحران بدهی شدند.»

 

او در ادامه با بیان آنکه اتحادیه اروپا می‌خواهد پیشنهاد بهتری ارائه کند، افزود: «اگر در یک مسابقه هستیم، در مسابقه‌ای برای رسیدن به قله هستیم. اتحادیه اروپا در حال اجرای ۹۰ پروژه شاخص در قاره‌های مختلف به عنوان بخشی از طرح سرمایه‌گذاری دروازه جهانی خود است.»

 

سخنان فون در لاین در حالی مطرح می‌شود که کشور‌های گروه ۷ بیانیه مشترکی را تصویب کرده و در آن پکن به «اجبار اقتصادی» و «سرقت فناوری» متهم دانستند. چین هم در مقابل بار‌ها اعضای گروه ۷ را به سوءاستفاده از مقررات تجاری به منظور تحمیل اراده خود بر دیگران متهم کرده است. پکن همچنین ادعا‌هایی مبنی بر اینکه پروژه کمربند و جاده به سایر کشور‌ها آسیب می‌رساند را رد کرده است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما