صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 22
کد خبر: ۱۸۵۴۵۸

بازگشت ۲ لژیونر به پرسپولیس به شرط رفتن این ستاره!

فصل بیست‌و‌دوم رقابت‌های لیگ برتر به پایان رسید و پرسپولیس توانست برای هشتمین بار جام را بالای سر ببرد. درواقع سرخپوشان 6 جام از 7 دوره اخیر مسابقات لیگ برتر را مال خود کرده‌اند که در نوع خودش قابل توجه است. اما قهرمانی این فصل پرسپولیس در شرایطی رقم خورد که این تیم در فصل گذشته هیچ جامی را به دست نیاورد و همین امر باعث شد در فصل نقل و انتقالات تابستانی به نوعی خانه‌تکانی اساسی داشته باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازیکنان با تجربه و ملی‌پوش یا سابقا ملی‌پوش زیادی در تابستان راهی پرسپولیس شدند تا این تیم بتواند به روزهای خوبش برگشته و فصل موفقیت‌آمیزی را برای هوادارانش رقم بزند. در این میان مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی دو خرید دفاعی پرسپولیس در تابستان بودند.


پرسپولیس در واقع بعد از رفتن محمد‌حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده و البته خداحافظی سید‌جلال حسینی از فوتبال در خط دفاع متزلزل نشان می‌داد و یکی از دلایلی هم که باعث شد این تیم در فصل قبل نتواند جامی به دست بیاورد کمبود مهره تاثیر‌گذار و با تجربه در خط دفاع بود. در همین راستا یحیی برای محکم کردن ستون دفاعی تیمش پورعلی‌گنجی و گولسیانی را به‌عنوان دو مدافع میانی جذب کرد و هم اینکه شرایط را برای بازگشت علیرضا بیرانوند به جمع سرخپوشان فراهم کرد.

 

تاکید یحیی روی بازی‌سازی عناصر دفاعی تیمش
برای یحیی گل‌محمدی فقط عملکرد خوب مدافعان در خط دفاع کافی نبود بلکه یکی از الویت‌های مهم او برای مدافعانش حضوری موثر در امر بازی‌سازی بوده و هست. در مقطعی که کنعانی و شجاع دو مدافعان میانی پرسپولیس بودند این تیم در خط دفاع خیلی خوب بازی‌سازی می‌کرد و حتی در آن مقطع نیز به فینال لیگ قهرمانان رسید. اما با رفتن این مدافع نفرات جانشین در امر بازی‌سازی نتوانستند خواسته‌های یحیی را برآورده سازند. مساله‌ای که در آخرین بازی پرسپولیس در لیگ قهرمانان که مقابل الهلال در مرحله نیمه‌نهایی بود به خوبی به چشم آمد و تیم یحیی در آن بازی اسیر پرس از جلوی تیم الهلال شد تا حدی که در کل 90 دقیقه نتوانستند آن‌طور که باید دروازه حریف‌شان را حتی به‌طور جدی تهدید کنند. اما در فصلی که گذشت پورعلی گنجی و گولسیانی به خوبی خواسته‌های تاکتیکی سرمربی‌شان را که بازی‌سازی از خط دفاع بود برآورده ساختند. علیرضا بیرانوند هم در این امر کاملا موفق نشان داد تا به اعتقاد کارشناسان زیادی، پرسپولیس موفق‌ترین تیم در بازی‌سازی از عقب میدان باشد تا حدی که کمتر تیمی توانست در این فصل پرسپولیس را آن‌طور که باید پرس کند.

 

پورعلی‌گنجی و گولسیانی دوست دارند بمانند اما
آنچه مشخص است هواداران پرسپولیس تمایل زیادی دارند که دو عنصر خوب خط دفاعی تیم‌شان برای فصل بعد هم ماندنی شوند. در این میان مرتضی پورعلی‌گنجی در نیم‌فصل به ادعای خودش پیشنهاداتی از کشورهای قطر و امارات داشت اما به خاطر شرایط حساس پرسپولیس ترجیح داد با رضایت کامل در این تیم بماند. او در آخرین اظهارنظرش در مورد فصل آینده گفته است: «فعلا تصمیمش به ماندن در پرسپولیس است و تمام تمرکزش نیز روی بازی‌های جام حذفی است.» در سوی دیگر گئورگی گولسیانی نیز بعد از قهرمانی پرسپولیس در مراسم اهدای جام در قائمشهر راجع به آینده خود در جمع سرخپوشان گفت: «فعلا اجازه دهید از جشن قهرمانی لذت ببریم؛ درمورد آینده بعدا صحبت خواهم کرد.» طبق اخبار رسیده گولسیانی از ماندن در پرسپولیس استقبال می‌کند و دو فصل دیگر نیز با این باشگاه قرارداد دارد اما این قرارداد زمانی اعتبار دارد که هر دو طرف از شرایط راضی باشند. مدافع گرجستانی در فصل فوتبالی که رو به اتمام است از نحوه دریافتی‌های مالی‌اش از باشگاه پرسپولیس چندان رضایت ندارد و در شرایط فعلی نیز درصد زیادی از قراردادش را از این باشگاه طلبکار است. با توجه به این قضیه باید دید تکلیف گولسیانی در تابستان چه خواهد شد.

 

کنعانی و شجاع در یک صورت بر‌می‌گردند
محمدحسین کنعانی و شجاع خلیل‌زاده بعد از پشت سر گذاشتن دو فصل خوب در الاهلی قطر تمایل دارند در تابستان جاری به پرسپولیس برگردند اما زمانی این اتفاق رخ خواهد داد که شرایط برای این بازگشت مهیا باشد. این دو مدافع که ‌انگیزه زیادی برای بازی در جام جهانی داشتند به‌یکباره از سوی کارلوس کی‌روش در تیم ملی جایگاه ثابت خود را از دست داده و جای خود را به مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی دادند. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که آنها توانسته بودند در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی رکوردهای دفاعی خوبی را با تیم ملی به دست بیاورند. در همین راستا بعد از جام جهانی و در زمانی که مشخص شد کارلوس کی‌روش از تیم ملی رفتنی است، هر دو مدافع موضع‌گیری تندی را علیه سرمربی پرتغالی داشتند. در این میان پورعلی‌گنجی هم ساکت ننشست و در دفاع از کی‌روش پست اینستاگرامی کنایه‌آمیزی را علیه شجاع و کنعانی منتشر کرد و تاکید کرد یک‌سری باید قدرشناس باشند. این پایان ماجرا نبود و زمانی که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی شد از زوج شجاع و کنعانی در بازی با روسیه استفاده کرد، این دو بازیکن در پستی مشترک اعلام کردند عزت و ذلت دست خداست. این در شرایطی بود که پورعلی‌گنجی برای اردوی فروردین ماه تیم ملی در لیست قلعه‌نویی حضور نداشت. هر‌چند او در بازی برگشت پرسپولیس و سپاهان دچار مصدومیت شد. البته قلعه‌نویی در لیست جاماندگان از اردوی تیم ملی به خاطر مصدومیت یا مسائل دیگر نامی از پورعلی‌گنجی نبرده بود.


گل محمدی در شرایط سخت تصمیم‌گیری
آنچه مسلم است تا زمانی که مرتضی پورعلی‌گنجی در پرسپولیس باشد، شجاع و کنعانی به این تیم بر‌نخواهند‌گشت. چه بسا شاید قلعه‌نویی هم به خاطر اختلاف این مدافعان ترجیح دهد پورعلی‌گنجی را دیگر به اردوی تیم ملی دعوت نکند. اگر قرار باشد پورعلی‌گنجی از پرسپولیس برود تا شجاع و کنعانی برگردند آن وقت گولسیانی هم شاید جایگاهش را در ترکیب اصلی پرسپولیس از دست بدهد. شجاع و کنعانی هدف‌شان این است که زوج خط دفاع تیم ملی را در رقابت‌های جام ملت‌ها تشکیل دهند و‌ انگیزه زیادی نیز برای اثبات خود به کی‌روش دارند و می‌خواهند ثابت کنند سرمربی سابق تیم ملی درباره آنها اشتباه کرده است. این ماجرا درواقع یحیی گل‌محمدی را در شرایط سختی برای تصیمم‌گیری قرار خواهد داد. قدر مسلم او نمی‌تواند این چهار مدافع میانی را یک‌جا در اختیار داشته باشد و مجبور است یا زوج فعلی خط دفاع تیمش را حفظ کند یا اینکه به بازگشت دو مدافع تیم ملی چراغ سبز نشان دهد./ فرهیختگان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: