صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۱۶
  • چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 31 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 24
کد خبر: ۱۸۵۹۸۱

آمریکا: ارسال اف-۱۶ هم کمکی به اوکراین نمی‌کند

فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا با بیان اینکه اوکراین به جنگنده نیاز دارد، اذعان کرد، ارائه «اف-۱۶» به کی‌یف هم کمکی به این کشور در جنگ با روسیه نمی‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، باوجود تبلیغات گسترده کشورهای غربی به سردمداری واشنگتن درباره ارائه تسلیحات پیشرفته به اوکراین برای جنگ با روسیه از جمله جنگنده‌های «اف-۱۶»، یک نظامی ارشد آمریکایی آب سردی را در این موضوع بر پیکره کی‌یف ریخت.

 

«فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی آمریکا روز سه‌شنبه ادعاها مبنی بر اینکه ارائه جنگنده اف-۱۶ به اوکراین می‌تواند تأثیر قابل توجهی در روند جنگ با روسیه گذاشته و به نیروهای کی‌یف برای پیروزی در این درگیری کمک کند، را تلویحاً رد کرد.

 

دولت واشنگتن با اینکه خود قصد ندارد به‌صورت مستقیم هیچ جنگنده‌ای به اوکراین ارسال کند اما به کشورهایی قبلا از آمریکا اف-۱۶ خریداری کرده‌اند، اجازه داده تا هر تعداد از این هواپیماهای جنگی را که می‌خواهند به اوکراین ارائه کنند.

 

به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی»، کندال در این‌باره گفت که این جنگنده‌های آمریکایی نمی‌توانند چیزی را برای کی‌یف در میدان نبرد تغییر دهند زیرا در مرحله کنونی جنگ روسیه و اوکراین، نیروی هوایی نقش تعیین کننده‌ای در درگیری ایفا نمی‌کند.

 

وی در این‌‌باره توضیح داد: «جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراینی‌ها توانایی بیشتری می‌دهند که در حال حاضر از آن بهره‌مند نیستند. اما تا آنجا که من می‌دانم، این یک عامل مهم تعیین‌کننده برای کل قابلیت‌های نظامی آنها نخواهد بود».

 

این نظامی ارشد آمریکایی درباره آموزش خلبانان اوکراینی اما اظهار داشت: «آنها بسیار با انگیزه هستند. هر کاری که برای اوکراینی‌ها انجام داده‌ایم، آنها توانایی یادگیری را نشان داده‌اند. فکر نمی‌کنم تا به حال افرادی با انگیزه‌تر از این که بخواهند وارد جنگ شوند و تفاوت ایجاد کنند، دیده باشم».

 

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز گذشته با بیان اینکه ارائه جنگنده اف-۱۶ به اوکراین نمی‌تواند عملیات روسیه را تضعیف کند، گفت که غرب با افزایش کمک نظامی به کی‌یف، هر روز بیشتر در این جنگ دخیل می‌شود.

 

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه برنامه‌های آموزش به خلبانان اوکراینی برای پرواز با این جنگنده‌ها را تایید و ادعا کرد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تضمین داده که از این هواپیماهای جنگی برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد شد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: