صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۷ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 26
کد خبر: ۱۸۶۲۸۶

دستور نخست‌وزیر عراق برای بازنگری در فعالیت نهادهای امنیتی

نخست‌وزیر عراق خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بازنگری در فعالیت نهادهای امنیتی این کشور شد.

به گزارش راهبرد معاصر، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق امروز (جمعه) با صدور دستوری خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بازنگری در فعالیت نهادهای امنیتی شد.

 

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع) در متن دستور السودانی آمده است که سیستم امنیتی عراق از سال ۲۰۰۳ (فروپاشی رژیم صدا) شاهد هیچ گونه اصلاحاتی نبوده و صرفا تصمیماتی مقطعی با توجه به ضرورت‌های امنیتی اتخاذ شده است.

 

او افزود:‌ «امروزه پس از تحقق پیروزی بزرگ [علیه تروریسم] زمان آن آن رسیده است که با اصلاح نهادهای امنیتی، دست به بازنگری بزنیم».

 

این کمیته به ریاست شخص محمد السودانی تشکیل خواهد شد و در نتیجه قرار است ضمن تقسیم وظایف بین چند نهاد امنیتی، در ساز و کار این نهادها نیز اصلاحاتی صورت گیرد.

 

به گفته محافل رسانه‌ای عراقی، تجدید ساختار نهادهای امنیتی این کشور که شامل فرماندهی عملیات مشترک، وزارت دفاع، وزارت کشور، سازمان اطلاعات، آژانس ضد تروریسم، آژانس امنیت ملی، سازمان اطلاعات نظامی، مشاور امنیت ملی و فرماندهی عملیات بغداد است یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت سودانی به شمار می‌رود.

 

«فوزی الزبیدی» تحلیلگر امنیتی عراق معتقد است که نهادهای امنیتی کنونی در عراق از مشکلات متعددی رنج می‌برند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان ناشی از سنت‌های فرقه ای و خویشاوندی که در فضای سیاست عراق بیداد می‌کند، دانست.

 

به گفته او فرماندهان این نهادهای امنیتی به طور عمده مجبورند دستورکار احزاب و گروه سیاسی که آن‌ها را به این سمت گمارده‌اند، اجرا کنند.

 

مسائلی همچون ناکارآمدی، اختلاف میان نهادهای موازی، وابستگی به جریان‌های داخلی و بعضا خارجی، فساد و ترک فعل عمده مسائلی است که بسیاری از محافل عراقی بر روی آن صحه می‌گذارند، السودانی نیز از ابتدای نخست‌وزیری یکی از وعده‌های خود را بازنگری در شاکله نهادهای امنیتی عنوان کرده است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: