صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 28
کد خبر: ۱۸۶۳۰۹
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

مانور نظامی حزب‌الله، تغییر تاکتیک مقاومت از دفاع به حمله

قدرت مقاومت در عرصه نظامی مهم‌ترین مؤلفه در مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی است. نکته مهم در این زمینه حرکت موازی سطح پدافندی و آفندی گروه‌های مقاومت است که به‌صورت هماهنگ انجام شده و این موضوع به این منجر خواهد شد در صورت وقوع هر نوع جنگ یا تهدیدی، سطح یا بستر جنگ یا تهدید را گروه‌های مقاومت تعیین کنند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حزب الله لبنان در مانوری نظامی بخشی از قابلیت های خود را در معرض نمایش قرار داد. این مانور با عنوان «ما عبور خواهیم کرد؛ پس در حال عبور هستیم» برگزار شد و در آن انواع تجهیزات همچون موشک‌های ضد تانکی که بر روی وسایل نقلیه سبک نصب می شود، راکت‌انداز با بردها و اندازه‌های مختلف، خودروهای زرهی، پهپادها و... به کار برده شد.


صرف نظر از تجهیزات و ادوات نظامی مورد استفاده، پیام های مانور است که مهم ترین آنها بیان می شود.

  1. حزب الله با انجام مانور نشان داد تحلیل برخی ها درباره پدافندی بودن این جنبش کاملاً اشتباه است و حزب الله توانایی بالایی در اقدامات آفندی نیز دارد. به عنوان نمونه شبیه‌سازی ورود به شمال فلسطین اشغالی و سیطره بر منطقه الجلیل که یکی از بزرگترین کابوس های صهیونیست‌هاست، در این مانور اجرایی شد. ایال علیما، کارشناس امور امنیتی و نظامی در شبکه کان رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد، خطرناک‌ترین پیام مانور حزب‌الله، تأکید بر توانایی ورود نیروهای این حزب به شمال فلسطین اشغالی بود.
  2. صهیونیست ها در چند وقت اخیر بارها حزب الله را به حمله نظامی تهدید و آخرین بار اعلام کردند، به تهدیداتی که از جنوب لبنان باشد، پاسخ نظامی خواهند داد. این تهدیدات در کنار سایر تهدیداتی است که این رژیم در مقاطع مختلف علیه حزب الله لبنان انجام می دهد.
    «نیر دفوری»، خبرنگار امور نظامی در شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: مانور نظامی حزب‌الله مهم، اما مهم تر از خود مانور، آن است که حزب‌الله رزمایش را با سر و صدا و در حضور صدها خبرنگار انجام داد. حزب‌الله در این مانور قابلیت‌های تشکیلات زرهی خود را که قرار است از تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان جلوگیری کنند و نیز پرتابگرهای متعدد نصب شده روی خودروها به نمایش گذاشت که می‌تواند آتش زیادی به پا کند و سامانه گنبد آهنین را به چالش بکشد.
  3. قدرت نمایی حزب الله در مقطع فعلی را باید در کنار سایر موضوعات منطقه ای در نظر گرفت که محور مقاومت در یک سال اخیر در آن قدرت نمایی کرده است. توافق ایران و عربستان، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و افول قدرت منطقه ای آمریکا و هم پیمانان آن نمونه های بی بدیلی از قدرت نمایی مقاومت است.
    بنابراین قدرت نمایی حزب الله در ابعاد نظامی بود و این موضوع به عنوان مکمل قدرت سیاسی و دیپلماسی و میدانی مقاومت در سایر موضوعات بیان شده در یک سال گذشته بوده است.
  4. حزب الله با این مانور نشان داد معادلات منطقه ای در ابعاد فراتری نسبت به آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی در ذهن دارند، پدیدار خواهد شد. برخی ادوات نظامی به کار گرفته شده در کنار تجهیزاتی که در مانور استفاده نشد، همگی نشان دهنده تغییر معادلات است. در این زمینه شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: حزب‌الله ابتدا می‌خواهد تهدید و همچنین پیامی را منتقل ‌کند. در مانور نظامی بزرگ و استثنائی در جنوب لبنان، از سلاح‌های زرهی وخودروهای زرهی و نیز انواع پهپادهای انتحاری ویژه حزب‌الله استفاده شد.
     حزب‌الله در این مانور حمله به سرزمین های اشغالی، ربودن نظامیان صهیونیست و نیز مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی را شبیه‌سازی کرد  که نوعی رویارویی گسترده یا جنگ تلقی می‌شود. این مانور در واقع پیامی به صهیونیست هاست که حزب‌الله درواقع ارتشی سازمان‌یافته با نیروها و سلاح‌های ویژه است.
  5. حزب الله با مانور نظامی این پیام را به آمریکا و رژیم صهیونیستی داد که در صورت هرگونه خطایی در رابطه با این جنبش یا حتی لبنان، توانایی های نظامی آن فراتر از موارد موجود است، با این مانور هرگونه معادلات ذهنی آنها کاملاً تغییر یافت و این موضوع به تغییر معادلات منطقه ای نیز منجر شده است.
حزب الله با این مانور نشان داد معادلات منطقه ای در ابعاد فراتری نسبت به آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی در ذهن دارند، پدیدار خواهد شد


طبق تحلیل مقام های صهیونیستی و بعد از جنگ اخیر در غزه و انجام تهدیدات مبنی بر اینکه بعد از جهاداسلامی، رژیم صهیونیستی به تهدیدات خارج از سرزمین های اشغالی نیز می پردازد، این مانور نشان داد شرایط فعلی نه تنها با سال 2006 بلکه با سال های گذشته نیز کاملاً فرق می کند و سطح تهدیدات علیه این رژیم نیز مختص به یک سطح نخواهد بود و مقاومت توان پاسخگویی را در محیط های مختلف دارد.


ارزیابی نهایی

قدرت مقاومت در عرصه نظامی امروزه مهم ترین مؤلفه در مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی است و همین عامل بازدارندگی متقابل در برخورد با آنهاست. قدرت گروه های مقاومت در چند سال اخیر و به ویژه در عرصه نظامی مؤید این نکته و توانایی های نظامی امروزه علاوه بر حزب الله در سایر حوزه ها و به ویژه یمن نیز قابل مشاهده است.


نکته مهم در این زمینه حرکت موازی سطح پدافندی و آفندی گروه های مقاومت است که به صورت هماهنگ انجام شده است که این موضوع به این منجر خواهد شد در صورت وقوع هر نوع جنگ یا تهدیدی، سطح یا بستر جنگ یا تهدید را گروه های مقاومت تعیین کنند، زیرا توانایی آنها در هر دو حوزه آفندی و پدافندی است.

 

نظر شما