صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 05
کد خبر: ۱۸۷۵۵۸
مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا انتخاب رئیس‌جمهور لبنان با چالش مواجه است؟

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مخالفان حزب‌الله با توجه به اینکه می‌دانند تعداد کرسی هایشان به حد نصاب نمی‌رسد، به حضور در مجلس لبنان تن نمی‌دهند، گفت: ریشه مشکلات لبنان در مشکلاتی است که مخالفان به آن دامن می‌زنند. بارها شاهد چالش‌های متعددی در انتخاب رئیس‌جمهور لبنان بوده‌ایم که خلاء قانونی قابل توجهی برای اداره این کشور ایجاد کرده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در اظهاراتی گفت: رئیس جمهور لبنان باید در فضایی به دور از بازی منافع تنگ نظرانه انتخاب شود.

وی تصریح کرد: انتخاب رئیس جمهوری مسیحی با صفات فراگیر برای لبنان بهتر از رئیس جمهوری با صفات طایفه‌ای است.

 

در حال حاضر مخالفان حزب‌الله و جنبش امل در مخالفت با مطرح شدن سلیمان فرنجیه، «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند


مصیب نعیمی، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره چالش های کنونی لبنان بر سر انتخاب گزینه ریاست جمهوری در مجلس این کشور به «راهبرد معاصر» گفت: رئیس جمهور در نظام لبنان که ساختاری پارلمانی دارد، به‌وسیله اعضای مجلس انتخاب می شود، بنابراین چالش انتخاب رئیس جمهور در این کشور زمانی کلید می خورد که دوگانگی در مجلس بالا بگیرد و اکثریت با انتخاب گزینه پیشنهادی از سوی جریانی سیاسی برای ریاست جمهوری موافق نباشند.


وی افزود: زمانی که دو سوم اعضای مجلس برای انتخاب گزینه ریاست جمهوری به حد نصاب نرسند، هیچ یک از گروه های سیاسی قادر به برگزاری جلسه برای رأی دادن و انتخاب رئیس جمهور لبنان نیستند.


کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: در صورت برگزاری جلسه و مطرح شدن نامزد احزاب و گروه های مختلف، نامزدی که رأی بیشتری کسب کند رئیس جمهور لبنان می شود، اما در حال حاضر مخالفان حزب‌الله و جنبش امل در مخالفت با مطرح شدن سلیمان فرنجیه، «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند. این درحالی است که تردیدهای جدی نسبت به دست برتر این جناح برای موفقیت در برگزیده شدن نامزد خود در انتخابات وجود دارد.


نعیمی گفت: مخالفان حزب الله با توجه به اینکه به خوبی می دانند تعداد کرسی هایی که در اختیار دارند به حد نصاب نمی رسد و زمینه برای تحقق خواسته آنها مساعد نیست، به حضور در مجلس تن نمی دهند، بنابراین ریشه مشکلات لبنان در مشکلاتی است که مخالفان به آن دامن می زنند.


کارشناس مسائل لبنان تصریح کرد: فرنجیه که از گروه «هشت مارس» نامزد شده از حد نصاب و موقعیت خوبی برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان برخوردار است، ضمن اینکه در مرحله قبلی نیز به صورت برجسته ای مطرح بود و از طایفه مارونی که با قوانین لبنان همسوست، به شمار می رود. این گزینه شانس بیشتری برای رسیدن به پست ریاست جمهوری لبنان دارد.


وی عنوان کرد: جریان های مؤثر سیاسی لبنان در تلاش هستند این دو نامزد با موافقان و مخالفان خود در مجلس حاضر شوند. در صورتی که حد نصاب مجلس درست شود، نمی توان انتظار داشت کسی جز سلیمان فرنجیه رئیس جمهور لبنان شود .


نعیمی معتقد است: بارها شاهد چالش های متعددی در انتخاب رئیس جمهور لبنان بوده ایم، موضوعی که خلاء قانونی قابل توجهی برای اداره این کشور ایجاد کرده است، زیرا برای انتخاب رئیس جمهور زمان قابل توجهی از دست می رود و به طول کشیدن مذاکرات چالش هایی برای این کشور در حوزه های مختلف ازجمله اقتصادی و سیاسی ایجاد می کند.

 

بارها شاهد چالش های متعددی در انتخاب رئیس جمهور لبنان بوده ایم، موضوعی که خلاء قانونی قابل توجهی برای اداره این کشور ایجاد کرده است


وی بیان داشت: در حال حاضر شاهد تکرار آنچه در دوره های قبل رخ داد، هستیم؛ زیرا جریان «هشت مارس» نامزد طرف مقابل را قبول نمی کند و می‌گوید اکثریت پارلمانی متعلق به این جریان است. طرف مقابل نیز مایل به پذیرش واقعیت نیست.


نعیمی تأکید کرد: در صورت برطرف شدن این مشکل و انتخاب رئیس جمهور، کابینه به‌وسیله رئیس جمهور معرفی و به تبع آن نخست وزیر تأیید می شود و در مرحله پایانی اعضای هیئت دولت در مجلس حاضر می شوند؛ بنابراین سه مرحله تأیید در مجلس باید انجام تا چالش های لبنان در زمینه انتخاب رئیس جمهور، کابینه و ... حل شود.


وی گفت: در حال حاضر چالش های مرحله نخست همچنان به قوت خود باقی است، لذا در صورت برقراری تفاهم میان جریان های سیاسی مؤثر در این کشور، نامزد منتخب با بالاترین رأی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: