صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 10
کد خبر: ۱۸۸۴۱۷
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

لزوم ترویج ایمان و امید در جامعه

از منظر مقام معظم رهبری، در مقابل جنگ شناختی و تلاش برای یأس آفرینی و سیاه‌نمایی واقعیت‌های جامعه به‌وسیله دشمن، جهادگران عرصه تبیین برای امیدآفرینی مسئولیت خطیری دارند و مسئولان اجرایی می‌بایست در گفتار و کردار خود بذر امید را در دل مردم بکارند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ چند سالی است آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه الله)، رهبر انقلاب اسلامی بر امید، ایمان و امیدآفرینی در جامعه تأکید می‌کنند و این کلیدواژه در کنار اقتصاد و تولید، مفهوم محوری بیانات راهبردی ایشان است. 

 

سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و تحلیل شخصیت رهبر کبیر انقلاب اسلامی گویای اضطرار تبیین این مهم در جامعه است.

 

سیاه نمایی و ناامید کردن مردم از نظام، راهبرد کلان و اساسی دشمن غربی در مواجهه با ملت ایران است

امام خامنه ای(حفظه الله) در این مراسم علاوه بر بیان جلوه‌هایی از شخصیت الهی و سیاسی امام خمینی(ره)، به تحلیل چرایی و چگونگی توفیق بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در مسیر الهی‌شان پرداختند و بر دو کلیدواژه راهبردی در حیات سیاسی امام(ره) که ضامن پیروزی و توفیق ایشان بود؛ یعنی ایمان و امید تأکید کردند.

 

جهاد امید آفرینی در برابر سیاه نمایی دشمن

از بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب که امیدآفرینی را ریشه ای ترین جهاد معرفی می کند تا بیانات نوروزی و باز هم الزام «امیدآفرینی» به عنوان عنصر ذاتی و هدف مسئولان تا تأکید ایشان در مراسم ارتحال امام(ره) همه به یک نکته اساسی ختم می‌شود و آن، اینکه امید و ایمان لازمه و جوهر وجودی ملت و امتی انقلابی و رمز موفقیت در برابر جنگ شناختی و روایی دشمن است.

 

سیاه نمایی و ناامید کردن مردم از نظام، راهبرد کلان و اساسی دشمن غربی در مواجهه با ملت ایران است. از روایت‌های جعلی، انتشار اخبار دروغ و تحریف‌شده در رسانه های غربی، صفحات مجازی و شبکه های معاند گرفته تا فضاسازی برای برخی اتفاقات نیفتاده، بزرگ نمایی برخی دیگر و نادیده انگاری دستاوردها با هدف القای باورهای سیاه و روایتی یأس آلود از زندگی در ایران اسلامی انجام می‌شود. 

 

از جنگ شناختی تا جنگ ترکیبی

شاید هم راستا با جنگ روایی و شناختی، جنگ اقتصادی دشمن برای ایجاد تنگناهای معیشتی یا به عبارتی همان جنگ ترکیبی دشمن برای باورپذیری بیشتر این روایت دروغ و یأس‌آفرین باشد. روایتی که زندگی در ایران اسلامی را سیاه و مشقت بار نشان می دهد و در مقابل، از غرب زوتوپیای آرمانی می‌سازد؛ در حالی‌که زندگی در غرب صدها برابر سخت تر از آن چیزی است که دشمن در جنگ شناختی از ایران اسلامی روایت می کند.

 

با این پیشینه، اهمیت امید و امیدآفرینی و لزوم جهاد تبیین بیش از پیش روشن می‌شود. از این رو تزریق امید در جامعه در همه ارکان، سطوح و لایه‌های آن بسیار مهم و ضروری است‌؛ آن هم وقتی دشمن درصدد است استعدادها و دستاوردهای ایران اسلامی را با القای ناامیدی و سیاه نمایی به نفع خود مصادره کند.

 

غرور ملی و وطن دوستی

به باور روانشناسان و آسیب شناسان اجتماعی، امید به افراد حس عمیق امن بودن و قابل اعتماد بودن القا می‌کند و آنها را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی به موفقیت‌های فردی و اجتماعی و ملی سوق می دهد و امید اجتماعی  برگرفته از احساس خوش‌بینی فرد نسبت به آینده است.

 

علاوه بر این، امید احساس مشترک یک ملت نسبت به آینده و برآمده از غرور ملی و وطن دوستی است که شوق و  انگیزه تلاش، تاب آوری و تحمل مشکلات و داشتن آرزوهای بزرگ را برای آینده افزایش می‌دهد.

 

امید به افراد حس عمیق امن بودن و قابل اعتماد بودن القا می‌کند و آنها را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی به موفقیت‌های فردی و اجتماعی و ملی سوق می دهد

دشمن نمی‌خواهد جامعه امیدوار باشد و با سیاه نمایی و کوچک شمردن دستاوردهایی که خود از آنها مبهوت شده، به دنبال شکست از درون خانه است، زیرا جامعه امیدوار به جلو می‌نگرد و آینده را روشن‌تر از حال می‌بیند؛ بنابراین امید اجتماعی ابزاری مفهومی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان به موفقیت، پیشرفت و پیروزی رسید و از ایجاد یأس اجتماعی جلوگیری کرد.

 

مسئولیت خطیر مسئولان

از منظر مقام معظم رهبری و به استناد آنچه از بیانات ایشان برمی آید، در مقابل جنگ شناختی و تلاش برای یأس آفرینی و سیاه نمایی واقعیت‌های جامعه به‌وسیله دشمن، جهادگران عرصه تبیین برای امیدآفرینی مسئولیت خطیری دارند و مسئولان اجرایی می بایست در گفتار و کردار خود بذر امید را در دل مردم بکارند.

 

اما امیدآفرینی نباید به معنای دادن وعده و وعیدهای واهی برای حل یک شبه مشکلات باشد، زیرا خود در مدت کوتاهی  گسترش ناامیدی و عمیق تر کردن احساس منفی عمومی جامعه را به‌دنبال دارد. 

 

هر چند این اشتباه پیش تر در سپهر سیاسی کشور به‌ویژه در دولت قبلی بارها رخ داد و در مقابل تلاش صادقانه در حل مشکلات با استفاده از نظرات کارشناسی و مطرح کردن صادقانه پیچیدگی هایی که در این راه وجود دارد و داشتن روحیه پاسخگویی و نه فرافکنی وابسته است.

 

حل برخی مشکلات در کوتاه مدت و امید دادن برای حل مشکلات سخت تر در آینده نقش مهمی در القای امید در جامه  دارد. 

 

بهبود شرایط اقتصادی

شاید یکی از مهم‌ترین راهکارهای القای امید به جامعه کمک به بهبود شرایط اقتصادی و حل معضل دلالی که خود عاملی برای بی ثباتی در بازار است، باشد‌. راهبردهای حمایتی و کمک به کاهش فاصله طبقاتی و اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از دیگر عوامل امیدآفرین در جامعه است.

 

افزایش میزان درآمد در جامعه و خلق فرصت‌های شغلی بیشتر و  اشتغال کامل‌تر و گذر از اقتصادی مبتنی بر دلالی به اقتصادی مولد ازجمله راهبردهای اساسی در تزریق امید در جامعه است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: