صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۹
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 12
کد خبر: ۱۸۸۹۵۴

منطقه فسیل‌آباد آران و بیدگل ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل از ثبت منطقه فسیل‌آباد آران و بیدگل در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی مشهدی از ثبت محوطه تاریخی فسیل‌آباد در فهرست آران و بیدگل اظهار داشت: ما در شهرستان آران و بیدگل یک تعداد محوطه تاریخی داریم و تعدادی نیز کار کاوش و شناسایی آن‌ها نیز انجام شده است.

وی افزود: برخی محوطه‌های تاریخی در شهرستان آران و بیدگل نیز در فهرست آثار ملی به عنوان یک اثر طبیعی به ثبت رسیده و دریاچه نمک و محوطه فسیل‌آباد از جمله مناطقی است که در فهرست آثار ملی کشور یه ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل ضمن اشاره به جزئیات منطقه فسیل‌آباد ابراز داشت: این منطقه مملو از فسیل‌های جامانده از سالیان بسیار دور است و نشان می‌دهد این منطقه در گذشته‌های خیلی دور دریا بوده و به مرور زمان خشک شده است.

وی با بیان اینکه فسیل موجودات دریایی به جا مانده از گذشته در این محوطه تاریخی طبیعی فسیل‌آباد به جا مانده است، گفت: دو محوطه تاریخی طبیعی که در منطقه آران و بیدگل وجود دارد، در ارتفاعات یخاب قرار دارد و یکی از این محوطه‌های تاریخی به نام فسیل‌آباد نام دارد.

مشهدی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد اقدامات در دریاچه نمک تصریح کرد: مشکل شرکت بهره‌بردار آن بوده است که قبل از اینکه طرح توجیهی و برداشت از این اثر طبیعی و اخذ تایید و مصوبات لازم صورت پذیرد اقدام به فعالیت کرده بودند.

وی تاکید کرد: پیش‌تر اعلام شده بود اگر شرکت تاییدیه کمیته فنی استان اصفهان اخذ شود در حوزه میراث فرهنگی مشکلی وجود ندارد در حوزه زیست محیطی نیز مصوبات لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست را نیز باید در صورت لزوم اخذ کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل افزود: شرکت این کم کاری را کرده و مجوز را نگرفته بود در حالی که پس از دریافت مجوز فعالیت آنان منع قانونی ندارد و اخذ مجوز بستگی به روند اداری دارد.

وی ابراز داشت: با توجه به اقدامات غیرقانونی دستور قضایی مبنی بر توقف فعالیت وی صادر شد و در صورت عدم اخذ مجوز باید وضعیت دریاچه نمک در محدوده آران و بیدگل به حالت اولیه بازگردد چراکه نمک امکان بازسازی خود را دارد و عارضه به وجود آمده را رفع کند. / تسنیم

نظر شما