صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 11
کد خبر: ۱۸۹۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

چرا مدارس دولتی از قافله کنکور عقب ماندند؟

معاون آموزش متوسطه درباره تاثیر نوع مدرسه بر کسب نتیجه در کنکور و چگونگی عملکرد مدارس دولتی در این میان توضیح داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛  بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۸ یکی از موارد مقایسه‌ و تحلیل نتایج مربوط به مدرسه محل تحصیل داوطلبان رتبه برتر است که همواره مدارس خاص دولتی و غیردولتی‌های شاخص گوی سبقت را از مدارس دولتی‌ عادی می‌ربایند و به دنبال این موضوع گمانه‌زنی‌های بسیاری مبنی بر عملکرد ضعیف مدارس دولتی مطرح می‌شود؛ گویی مدارس پولی و بچه پولدارها توفیق بیشتری در ادامه تحصیل دارند.؛ به دنبال پیگیری شائبه کیفیت بالای آموزش پولی نسبت به آموزش رایگان این موضع را با علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه مطرح کردیم.

 

 

معاون آموزش متوسطه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر نوع مدرسه بر نتایج کنکور دانش‌آموزان با توجه به پیشتازی مدارس خاص دولتی یا غیردولتی در تربیت رتبه‌های برتر کنکور اظهار کرد: مدارس دولتی تضعیف نشده‌اند، اما مدارس سمپاد و برخی مدارس خاص دولتی از حیث وجود دانش‌آموزان برگزیده در کنکور شرایط بهتری دارند.

 

وی ادامه داد: آمار فعلی به هیچ وجه نشان از تضعیف مدارس دولتی ندارد چراکه مدارس نمونه دولتی، هیئت امنایی و حتی برخی مدارس دولتی عادی داریم که نتایج قابل قبولی را در این مدارس شاهد بودیم.

 

کمرئی با اشاره به فعالیت مدارس سمپاد گفت: این مدارس دانش‌آموزانی دارند که از بدو ورود ویژگی‌های آموزشی برگزیده‌ای داشتند درنتیجه در حوزه رقابت‌های ملی و کنکور توفیقات بیشتری کسب می‌کنند.

 

معاون آموزش متوسطه درباره عملکرد برخی مدارس غیردولتی که در کنکور و المپیاد‌ها موفق ظاهر شدند، تصریح کرد: بدیهی است زمانی که مدرسه‌ای دانش‌آموزان برگزیده از نظر علمی دارد، در نتیجه بنیه علمی قوی‌تر به این مدرسه فرصت جدی‌تری می‌دهد تا نتایج بهتری بگیرد درنتیجه عملکرد آنها در حوزه‌های علمی ملی بیشتر خواهد بود.

 

برخی مدارس غیردولتی همپای سمپاد بنیه علمی دارند
وی اظهار کرد: در برخی غیردولتی‌ها دانش‌آموزان وضعیت علمی خوبی دارند و حتی همپای مدارس نمونه دولتی یا سمپاد پیش می‌روند درنتیجه نتایج بهتری در کنکور و المپیاد کسب می‌کنند چراکه آن‌ها در موقعیتی قرار گرفتند که از یک فیلتر علمی عبور کرده‌اند و وارد مدرسه مذکور شده‌اند.

 

کمرئی با اشاره به اینکه در مدارس سمپاد بعد آموزشی و رقابتی بیشتر مدنظر است، گفت: در نتیجه در این مدارس دانش‌آموزان نتایج بهتری کسب می‌کنند و به طور کلی تا زمانی که تعدد و تنوع مدرسه داریم، چنین شرایطی وجود دارد که برخی از مدارس از حیث برنامه‌ریزی درسی فرصت‌های بیشتر آموزشی پیدا می‌کنند درنتیجه در رقابت‌های علمی شرایط مناسب‌تری دارند، اما این شرایط به معنای ناکارآمدی مدارس دولتی نیست.

 

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: در مدارس دولتی، فراوانی افرادی که نمی‌توانند در مسابقات علمی موفقیت‌های بزرگ کسب کنند بیشتر است چرا که جامعه آماری بیشتری متشکل از عموم دانش‌آموزان دارند، اما در مدارس خاص به دلیل آنکه در یک مرحله از یک فیلتر عبور کردند ضمن آنکه فراوانی کمتری داشته‌اند با بنیه علمی قوی‌تری هم ظاهر می‌شوند.

 

منبع: تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیوا
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
سلام ببخشید مادر مدرسه دولتی درس خوندیم که تمام دروس تخصصی رشته اجرایی رو خودمون خوندیم معلمان بسیار ضعیفی داشتیم اگر از وضعیت مالی بهتری برخوردار بودیم از وضعیت کنکور بهتری هم برخوردار بودیم و این یعنی تبعیض و بی عدالتی در نظام آموزشی و هیچ جلوگیری نمیشه