صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۲۷
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۷ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 15
کد خبر: ۱۸۹۴۵۸

ثبت اطلاعات یک میلیون و ۷۲ هزار فقره ملک در سامانه سادا

مدیر کل اموال دولتی وزارت اقتصاد گفت: تاکنون اطلاعات یک میلیون و ۷۲ هزار فقره ملک از اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی در سامانه سادا ثبت شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع ثبت اطلاعات اموال و دارایی های غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی در سامانه سادا با حضور دادگر مدیر کل اموال دولتی و واوراق بهادار وزارت اقتصاد و خضریان نماینده مجلس بحث و بررسی شد.


در ابتدای برنامه خضریان گفت: از سال ۹۵ اطلاعات اموال و دارایی های غیرمنقول همه دستگاه های اجرایی به جز نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی هسته‌ای باید در سامانه ای ثبت می شد اما کمتر از یک سوم اطلاعات اموال ثبت شده است.

او افزود: در همان سال ۹۵ حدود ۵ هزار هزار میلیارد تومان ارزش این اموال غیر منقول دولتی ثبت شده در سامانه بود که اعلام کردند ۳ برابر این میزان اموال وجود دارد. اکنون برآورد می شود ارزش این اموال ۱۰ برابر هم شده باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این سرمایه بزرگی است در حالی که همواره از کمبود بودجه عمرانی صحبت می‌شود و دلیل آن اینست که دولت نسبت به اموال خودش اطلاعات دقیقی ندارد.

او ادامه داد: مجلس یازدهم در قانون بودجه ۱۴۰۰ این تکلیف را قرار دارد که دستگاه ها اطلاعات اموال غیر منقول خود را تا اردیبشهت ۱۴۰۰ در سامانه سادا ثبت کنند. حسن این کار جلوگیری از فساد و کاهش هزینه‌های نگهداری این اموال برای دولت است.

خضریان در خصوص دستگاه‌هایی که بیشترین تخلف را در ندادن اطلاعات به سامانه سادا دارند گفت: شهرداری‌ها با ۱۷۱ زیرمجموعه، وزارت نفت با ۴۹ زیرمجموعه، وزارت علوم با ۴۸ زیرمجموعه، وزارت صمت با ۴۷ زیرمجموعه، وزارت ورزش با ۳۲ زیرمجموعه، وزارت بهداشت با ۲۸، وزارت جهاد کشاورزی با ۲۴ زیرمجموعه و نهاد ریاست جمهوری با ۱۷ زیرمجموعه کمترین اطلاعات را در سامانه سادا وارد کرده اند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دستگاه ها از ثبت املاک خود در سامانه سادا خودداری کرده و اهمال کاری آنها نسبت به اجرای این قانون محرز شده به کلیه دستگاه های مربوطه ۴ ماه فرصت داده شد تا نسبت به انجام وظایف قانونی خود عمل کنند.

او ادامه داد: در کمیسیون اصل ۹۰، عملکرد دستگاه‌های پرتخلف را نظارت می کنیم تا در مدت تعیین شده اطلاعات را اعلام کنند اگر مهلت تمام شود و این دستگاه ها عملکرد درستی نداشته باشند با همکاری دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌شود.


در ادامه برنامه دادگر مدیرکل اموال حقیقی و اوراق بهادار وزارت اقتصاد در خصوص آخرین آمار اطلاعات وارد شده در سامانه سادا گفت: در سالی که گذشت با ضمانت اجرایی قانون بودجه و پیگیری کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه های نظارتی، بیشترین اطلاعات در سامانه سادا ثبت شده است.

او افزود: تاکنون اطلاعات یک میلیون و ۷۲ هزار فقره ملک در سامانه سادا ثبت شده است. تصور ما این بود که دستگاه‌ها خوداظهاری می‌کنند، اما این امر انجام نشده و ما از اطلاعات نهاد‌های نظارتی کمک گرفتیم.

دادگر در خصوص دسترسی عمومی و دسترسی دستگاه‌ها به اطلاعات سامانه سادا گفت:سامانه سادا به گونه والد و فرزندی طراحی شده است یعنی دستگاه بزرگتر به اطلاعات زیرمجموعه خودش دسترسی دارد. نهاد‌های نظارتی هم دسترسی به اطلاعات سامانه دارند البته این سامانه بخش محرمانه هم دارد که مربوط به اموال خاص دولت می شود.

او افزود: در مورد دسترسی عموم در حال حاضر منع قانونی وجود ندارد اگر زیرساخت آماده شود عموم مردم هم در آینده به اطلاعات این سامانه دسترسی خواهند داشت./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما