صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۲ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 17
کد خبر: ۱۸۹۷۵۰

نقش سامانه املاک و اسکان در کاهش بار فشار اجاره خانه

نماینده مجلس گفت: سامانه املاک و اسکان زیر بنایی شناسایی خانه‌های خالی است تا مالیات بر آن‌ها وضع شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در میز اقتصادی امروز به بررسی وضعیت سامانه املاک و اسکان وزارت راه و سازی و استفاده آن در آموزش و پرورش پرداخته شد.

سوال: جلسه چهارشنبه در خصوص سامانه اسکان و املاک به کجا رسید؟
خضریان: در جلسه روز چهارشنبه دو دستگاه را بررسی کردیم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم و اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی تکمیل شود. این دو دستگاه یکی وزارت آموزش و پروش و دیگر سازمان ثبت اسناد است. در جلسه چهارشنبه کم کاری هر دو دستگاه محرز شد.
سوال: چقدر می‌تواند موثر باشد که وزارت آموزش پرورش اطلاعات را تکمیل کند؟
خضریان: آورده این اقدام برای مردم است مهم‌ترین آورده این است که بخش قابل توجه مردم به سبب اجاره خانه بالا تحت فشار هستند، این سامانه زیر بنایی شناسایی خانه‌های خالی است تا مالیات بر آن‌ها وضع شود و قیمت‌ها متعادل شود و بار اجاره از دوش مردم برداشته شود.

سوال: دستگاه‌هایی دیگر چگونه عمل کردند؟

خضریان: وزارت راه و شهر سازی با این‌که تکلیف قانونی داشت، اما این اقدام را دیر شروع کرده وزارت راه شهرسازی کم کاری‌هایی داشته و البته دستگاه‌های دیگر هم همکاری‌هایی نداشته اند بانک‌ها نیز شرایطی برقرار نکرده اند. دو دستگاه وزارت آموزش پرورش و سازمان ثبت اسناد می‌توانند به عنوان دو دستگاه بزرگ کار را پیش ببرند.

سوال: اتصالات آموزش پرورش با املاک و اسکان چگونه است؟
تختانی معاون مرکزی فناوری آموزش و پرورش: در حال حاضر متقاضیان ثبت نام را به سامانه ارجاع و بعد از سازمان ثبت و احوال استعلام را دریافت می‌کنیم ما اتصال داریم، اما به شکل غیر مستقیم داریم اتصال ما از طریق ثبت احوال به سامانه اسکان برقرار است.

سوال: آیا مشکلی وجود داشته است؟

تختانی: هنوز اتصالات کامل برقرار نیست ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. ۴۰۰ هزار پیش ثبت نام انجام شده و مغایرت‌هایی وجود داشته است.

سوال: چرا برای پیش ثبت نام از والدین سند می خواهید؟

تختانی: پیش ثبت نام از طریق پنجره واحد آموزش و پرورش است نیازی نیست به مدیر مدرسه مراجعه شود واحدی‌های تماس و میز‌های خدمت را از وزارت راه به‌عنوان متولی خواستیم.

خضریان: این اقدام دریافت مدارک در حال رخ دادن است. باید این موضوع حل شود مردم تحت فشار مسکن هستند. تعاملات بین دو وزارت خانه دو ماه انجام نمی شود، در صورتی که آموزش و پرورش بخواهد مستندات کاغذی دریافت کنند ما کوتاه نخواهیم آمد و یک هفته برای آن فرصت دارند.

سوال: نظر شما چیست؟
تختانی: استعلام به شکل الکترونیکی است و بنا نیست از اولیا مدارک فیزیکی را دریافت نکنیم اگر مدرسه‌ای فیزیکی بخواهد خلاف قانونی است. اتصال برقرار است.

سوال: با مدارس متخلف چگونه برخورد می‌شود؟
تختانی: بازرسان در مدارس حضور پیدا می‌کنند و مورد بررسی می‌شود.
خضریان: ظرف یک هفته آموزش و پرورش و بعد سازمان ثبت و بعد دستگاه‌های خرد را بررسی می‌کنیم./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: