صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 18
کد خبر: ۱۸۹۹۹۱

جایزه کتاب اردن به پژوهشگر ایرانی رسید

یدالله ملایری، نویسنده کتاب الجیران فی شرق المتوسط و پژوهشگر اردنی عباس عبدالواحد عباس نویسنده کتاب عبدالوهاب عزام به طور مشترک برنده نخستین دوره «جایزه بکار» شدند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ یدالله ملایری، پژوهشگر ایرانی و نویسنده کتاب الجیران فی شرق المتوسط و پژوهشگر اردنی عباس عبدالواحد عباس نویسنده کتاب عبدالوهاب عزام به طور مشترک برنده نخستین دوره «جایزه بکار» شدند.

یدالله ملایری، دانشیار ادبیات همسنگ و نقد رمان عربی و پارسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران است. نام کتاب «الجیران فی شرق المتوسط» همسایه­‌ها در شرق مدیرانه برگرفته از نام دو رمان «همسایه‌ها» اثر رمان‌نویس ایرانی، احمد محمود و «شرق المتوسط» نوشته نویسنده سرشناس عرب عبدالرحمن منیف است. این اثر برگزیده که به بررسی همسنگ رمان‌­های احمد محمود و عبدالرحمن منیف می‌پردازد، از سوی انتشارات سرشناس دارالطلیعه در بیروت چاپ شده است. یدالله ملایری دو رمان «شرق المتوسط» و «النهایات» نوشته عبدالرحمن منیف را با نام‌های «فغان شرق» و «پایان‌ها» به فارسی برگردانده است.

انجمن نویسندگان اردن امسال، نخستین دوره «جایزه یوسف بکار برای پژوهش‌های همسنگ شرقی میان زبان‌های عربی و پارسی و ترکی» را برگزار کرد. در بیانیه انجمن نویسندگان اردن از زبان استاد یوسف بکار، ایران­‌شناس برجسته اردنی آمده است که این جایزه سالانه خواهد بود و اختصاص مبلغ جایزه از سوی این چهره [برجسته فرهنگ اردن و جهان عرب]برخاسته از باور او به ضرورت برانگیختن پژوهشگران به نوآوری و ابتکاری است که راه بهره‌گیری از پیوند‌ها و ناهمسانی‌ها همسانی‌های میان تمدن‌ها و آفرینش‌های هنری را هموار می‌سازد.

خبرگزاری اردن نیز نوشت، «جایزه یوسف بکار برای مطالعات شرق» اولین جایزه فرهنگی در نوع خود در سطح جهان اسلام و جهان عرب و نقطه عطفی در حمایت و تشویق فعالان حوزه مطالعات شرقی است و هدف آن مشارکت مثبت در خدمت به تمدن اسلامی از طریق احیای روابط فرهنگی و ادبی بین زبان‌های شرقی، بویژه عربی، فارسی و ترکی است.

این اولین دوره این جایزه است و اثری از ایران انتخاب می‌شود. / فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: