صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۰۷
  • سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
  • Tuesday 20 June 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 20
کد خبر: ۱۹۰۴۰۷

رونمایی از نسخه خطی ۹۰۰ ساله سفرنامه ابن فضلان

نسخه خطی سفرنامه ابن فضلان با قدمت بیش از ۹۰۰ سال موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی رونمایی شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حال حاضر تعداد ۱۲۰ نسخه خطی در موضوع جغرافیا همانند نزهه القلوب حمد الله مستوفی، معجم البلدان یاقوت حموی، اخبارالبلدان ابن فقیه و سفرنامه ابن فضلان در این کتابخانه وجود دارد.

احمد بن فضلان بن عباس دارای سفرنامه‌ای ارزشمند در تاریخ بلاد ترک، خزر، روس و صقالبه است. او همراه با گروهی چند نفره در روز پنج شنبه یازدهم صفر سال ۳۰۹ از بغداد سفر خود را شروع کرده و از همدان، ری و سپس بخارا عبور کرد و نزد پادشاه اسلاو رفته و در نهایت به بغداد برگشت.

ابن فضلان در این سفر که یازده ماه طول کشیده است مشاهدات عینی و جزئیات دقیق، تاریخ عزیمت و مدت مسافرت و تعداد روز‌ها و خط سیر سفر خود را به وضوح معلوم و مشخص کرده و این مسائل را به طوری شیوا و ادیبانه در سفرنامه خود عنوان کرده است.

نسخه سفرنامه‌ای که در برنامه‌های سه شنبه‌های علمی و فرهنگی رونمایی شد، تنها نسخه خطی منحصر و یگانه این رساله ارزشمند در جهان است که در کتابخانه آستان قدس رضوی به شماره ۵۲۲۹ نگهداری می‌شود. این سفرنامه که از ۴ رساله تشکیل شده از صفحات ۱۹۶ الی ۲۱۲ به سفرنامه ابن‌فضلان اختصاص یافته است.

این نسخه کتابت شده در قرن ششم هجری به خط نسخ ۱۹ سطری در ۲۱۲ حنایی است که توسط ابن خاتون عاملی در سال ۱۰۶۷ هجری قمری وقف این مکان شده است. این رساله به خاطر نفاست و ارزش آن به زبان‌های مختلف روسی و آلمانی ترجمه شده است. / آستان نیوز

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: