صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۲۶
  • چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱
  • Wednesday 17 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 13
کد خبر: ۱۹۱۶۴

آمریکا در بازداشت استاد ایرانی قوانین خود را هم نقض کرده است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: طبق قانون آمریکا امکان بازداشت بلندمدت متهم بدون برگزاری دادگاه وجود ندارد که به دلیل نبود کیفرخواست قابل دفاع، دادستان و پلیس فدرال بیش از 10 ماه است دادگاه استاد ایرانی بازداشت‌شده را به تعویق انداخته‌اند.

به گزارش راهبرد معاصر ، محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در باره آخرین وضعیت استاد ایرانی این دانشگاه که در آمریکا بازداشت شده، گفت: چند نفر از اساتید مهم ایرانی در آمریکا گرفتار شده‌اند و استاد سلیمانی رئیس انجمن خون‌شناسی کشور از جمله این افراد است.

 

وی گفت: این فرد که با ویزای معتبر برای فرصت مطالعاتی در یک موسسه معروف و تخصصی عازم آمریکا شده بود، در فرودگاه دستگیر شد و با رفتار توهین‌آمیز به زندان آتلانتا منتقل شده و در بند عمومی در مجاورت خلافکاران عادی آمریکا نگهداری می‌شود.

 

وی گفت: در این مدت دادستان و پلیس فدرال آمریکا به دنبال تهیه پرونده و دادخواست برای وی بوده‌اند و این اتهام را وارد کردند که فلان داروی هورمون رشد را سفارش داده که البته این دارو حتی جزو قوانین تحریم نبوده و به دست استاد ایرانی هم نرسیده است.

 

به گفته احمدی، این استاد نیازمند مصرف داروی خاصی برای ناراحتی گوارشی است که از این دارو محروم است و از این رو از نظر جسمی ضعیف شده است. با این حال روحیه قوی‌ای دارد، به طوری که حتی آدم محبوبی در زندان شده و روی دیگران هم اثرگذار بوده است.

 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا به دلیل محدودیت‌هایی که دارد نتوانسته داروهای مورد نیاز را برای این استاد تامین کند و از این رو بابت نبود پوشش کامل پزشکی برای سلامت وی نگران هستیم.

 

به گفته احمدی، پلیس و دادستان آمریکا به دلیل اینکه نتوانسته کیفرخواست قابل دفاعی را تهیه کند، به دفعات برگزاری دادگاه را به تعویق انداخته و قوانین آمریکا می‌گوید که امکان بازداشت بلندمدت بدون برگزاری دادگاه امکان‌پذیر نیست و با وجود این قانون، استاد ایرانی نزدیک 10 ماه بازداشت بوده است و از این رو آمریکا در این بازداشت قوانین خود را هم نقض کرده است.

 

وی افزود: امیدواریم دادگاه در ماه‌های آینده بی‌گناهی این استاد را تایید کند و قوه قضائیه آمریکا مستقل از بحث سیاسی تصمیمی بگیرد که به این دانشمند هم لطمه وارد نشود.

به گفته وی وزارت امور خارجه برای اخذ وکیل و اقدامات حقوقی و مشاوره کمک‌هایی را به خانواده این استاد و وزارت علوم داشته است و امیدواریم از مسیرهایی که دیپلماسی ایجاد می‌کند قبل از اینکه نبود رسیدگی پزشکی صدمه جبران‌ناپذیری بزند، شاهد آزادی استاد ایرانی باشیم.

احمدی خاطرنشان کرد: بیش از این اطلاع جدیدی ندارم.

منبع : فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: