صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۲۹
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 30
کد خبر: ۱۹۱۷۶۶
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

چشم‌انداز توسعه همکاری‌های ایران و قطر در حوزه انرژی

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه ایران و قطر باید در زمینه برداشت صیانتی از مخازن گاز توافق کنند و به‌جای رقابت همکاری داشته باشند، گفت: ایران می‌تواند با گرفتن مازاد گاز کشورهای همسایه شمالی، گاز را به قطر دهد تا قطر در ازای آن به ایران گاز مایع طبیعی بدهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وزیر نفت با بیان اینکه در ۲۰ ماه گذشته اصل بدهی‌ کشور به ترکمنستان تسویه و افزایش سهم تجارت با کشورهای همسایه دنبال خواهد شد، گفت: در دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی اتفاقات خوبی رخ داد و برای نخستین بار پالایشگاه فراسرزمینی در منطقه آمریکای لاتین رقم خورد و از این ظرفیت‌ها برای فرآورش نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه عرصه انرژی تحریم‌ناپذیر است، دنیا به آن نیاز دارد و احداث این‌چنین پالایشگاه‌ها در کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت، افزود: ما دومین رتبه دارایی ذخایر گازی دنیا هستیم و با همکاری روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می‌کنیم در سمت عسلویه هاب گازی داشته باشیم و مقدمات آن در حال برنامه‌ریزی است.

 

مهم‌ترین همکاری ای که میان ایران و قطر می تواند شکل بگیرد، بر سر برداشت بهینه حوزه مشترک میان دو کشور است

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره همکاری های میان ایران و قطر که می تواند به توسعه تعاملات دوجانبه منجر شود، به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به اینکه ایران و قطر دو کشور دارنده منابع انرژی اعم از نفت و گاز هستند، در زمینه گاز و نفت رقابت دارند.

 

وی افزود: قطری‌ها بخش قابل توجهی از گاز خود را به گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) تبدیل و صادر می کنند. قطری ها دارنده بزرگترین بازار ال.ان.جی هستند، در حالی که ایران گاز مایع طبیعی تولید نمی کند.

 

نماینده اسبق ایران در اوپک عنوان کرد: ایران و قطر در زمینه گازی نیازمند همکاری قابل توجه و در برخی موضوعات مانند برداشت بهینه از مخازن مشترک نیازمند همکاری های بیشتر هستند. 

 

خطیبی گفت: به نظر می‌آید ایران باید با قطری ها جلسات دائم و پیوسته برگزار کند تا نتیجه دلخواه حاصل شود، زیرا مهم‌ترین همکاری ای که میان ایران و قطر می تواند شکل بگیرد، بر سر برداشت بهینه حوزه مشترک میان دو کشور است.

 

کارشناس بازار انرژی معتقد است: مسئولان ایرانی باید با طرف قطری مرتب جلساتی برگزار کنند، زیرا برداشت از میادین مشترک به افزایش عمر میادین و مخازن منجر می شود، بنابراین این موضوع می تواند مهم‌ترین موضوع همکاری متقابل دو کشور باشد.

 

وی تصریح کرد: به جای اینکه هر دو کشور به صورت جداگانه نفت و گاز تولید و استخراج کنند، لازم است درباره برداشت مناسب به تفاهم دست یابند تا با برداشت بهینه، منافع دو طرف برای سالیان درازتری حفظ شود.

 

خطیبی با ارائه راهکار دیگری برای افزایش همکاری میان ایران و قطر در بخش انرژی گفت: ایران می تواند با گرفتن مازاد گاز کشورهای همسایه شمالی، گاز را به قطر دهد تا قطر در ازای آن به ایران گاز مایع طبیعی بدهد. اگر این روند محقق شود، قطعاً زمینه همکاری خوبی میان دو کشور فراهم می شود، البته ایران باید هزینه های این روند را به قطر بدهد. 

 

کارشناس بازار انرژی تأکید کرد: اگر قطر این پیشنهاد را بپذیرد به نفع ماست، البته به‌دلیل اینکه تمام ظرفیت گاز مایع طبیعی قطر تا ده ها سال پر شده و قطر در حال سرمایه گذاری است تا ال.ان.جی بیشتری به اروپا و چین صادر کند، ممکن است این موضوع با تأخیر به وقوع بپیوندد. 

 

خطیبی تشریح کرد: ایران و قطر باید در زمینه برداشت صیانتی از مخازن با هم توافق کنند تا به جای رقابت، همکاری سالمی داشته باشند و بازارهای بیشتری به دست بگیرند. با توجه به اینکه قطر کشوری ثروتمند است، اگر در بخش نفت، گاز و سایر حوزه های ایران سرمایه گذاری کنند، قطعاً هر دو کشور منتفع می شوند، زیرا ایران نیز برای توسعه بخش های مختلف صنعتی نیازمند سرمایه گذاری خارجی است.

 

نظر شما