صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۰۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 29
کد خبر: ۱۹۱۸۴۳

تشکیل جلسه بحران در فرانسه در پی ناآرامی‌های اخیر

رئیس‌جمهور فرانسه برای بررسی ناآرامی‌های دو شب گذشته با وزرای ارشد کابینه خود جلسه بحران تشکیل داد.

به گزارش راهبرد معاصر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پی ناآرامی‌‌های دو شب گذشته این کشور در اعتراض به قتل یک نوجوان به دست پلیس، امروز پنجشنبه (۲۹ ژوئن) با وزرای ارشد کابینه خود جلسه بحران تشکیل داد.

 

ماکرون در ابتدای این نشست اضطراری گفت فرانسه در چند ساعت گذشته شاهد صحنه‌های خشونت‌آمیز علیه مراکز پلیس، مدارس، ساختمان‌های شهرداری و نهادهای جمهوری بوده و این صحنه‌ها را کاملاً غیرقابل توجیه خواند.

 

به گفته «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه، پلیس در شب دوم اعتراضات به تیراندازی مرگبار به یک نوجوان در حومه پاریس که اصالت آفریقای شمالی داشته، ۱۵۰ نفر را بازداشت کرده است. اعترضات شب‌های گذشته بیشتر در حومه شهرهای بزرگ فرانسه بخصوص پاریس که به لحاظ قومی جمعیت متنوعی دارند، رخ داده است.

 

گروه‌های حقوق بشری معتقدند نژادپرستی نظام‌مند در سازمان‌های مجری قانون در فرانسه وجود دارد؛ اتهامی که ماکرون رد می‌کند.

 

برای مقابله با اعتراضات چهارشنبه شب، حدود ۲۰۰۰ نیروی پلیس ضد شورش به حومه پاریس فراخوانده شدند. معترضان خشمگین در نانتر محل تیراندازی مرگبار به پسر نوجوان و بخش‌های دیگر منطقه «او-دو-سن» در حومه غربی پاریس و همچنین شهر شرقی «دیژون» سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و به آتش بازی در مقابله با پلیس پرداختند.

 

پلیس اعلام کرد در منطقه «اسون» در جنوب پایتخت فرانسه گروهی از معترضان پس از پیاده شدن همه مسافران، اتوبوسی را به آتش کشیدند. در شهر جنوبی «تولوز» هم چند خودرو به آتش کشیده شد و در این شهر و شهر شمالی «لیل» پلیس با معترضان درگیر شد.

 

خشم فرانسوی‌ها نسبت به این قتل سه‌شنبه شب آغاز شد که به گفته دارمانین در اعتراضات سه‌شنبه ۳۱ نفر بازداشت شدند، ۲۴ مامور پلیس زخمی شدند و ۴۰ خودرو از سه‌شنبه تا ساعات اولیه چهارشنبه در آتش سوختند.

 

این نوجوان ۱۷ ساله سه‌شنبه صبح حین توقف خودرویی که راننده آن بوده توسط پلیس در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس بعد از سرپیچی‌های اولیه، از سوی یکی از ماموران هدف اصابت گلوله از نزدیک قرار گرفت و بر اثر شدت جراحات جان باخت.

 

سال گذشته، ۱۳ نفر در فرانسه به دلیل امتناع از دستور توقف پلیس کشته شدند. این قتل‌ها به دنبال تغییر قانونی در سال ۲۰۱۷ است که به ماموران پلیس اختیارات بیشتری برای استفاده از سلاح‌های خود می‌دهد و اکنون تحت بازبینی است./فارس

نظر شما