صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۰ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 01
کد خبر: ۱۹۲۰۷۲

تداوم اعتراضات مردمی در فرانسه

شبکه تلویزیونی بلومبرگ اعلام کرد به نظر نمی‌رسد اعتراضات در فرانسه در حال فروکش کردن باشد و طی چند شب آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش راهبرد معاصر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ با اشاره به اعتراضات در فرانسه در پی قتل یک نوجوان به دست پلیس این کشور اعلام کرد بنابراین به نظر نمی‌رسد این اعتراضات در حال فروکش کردن باشد و پیش بینی می‌شود طی چند شب آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

 

خبرنگار این شبکه در واریس گزارش داد: آرامش در مرکز پاریس برقرار است. یک یا دو فروشگاه شب گذشته غارت شدند. این اعتراضات در حومه پاریس و برخی شهر‌های دیگر در حال برگزاری است، زیرا این‌ها تظاهراتی است که ابعاد اقتصادی ندارد و در ارتباط با مسائل نژادی و رفتار‌های پلیس است. این اعتراضات به صورت عمده در مناطق حاشیه‌ای روی می‌دهد که بیشتر جمعیت آن‌ها را اتباعی از شمال آفریقا و مرکز تشکیل می‌دهند. بنابراین، مرکز پاریس پر تنش نیست، اما باید به این نکته اشاره کنم که این اعتراضات طی سه شب قدرتمندتر شدند. معترضان بیشتری در خیابان‌ها حاضر شدند و واکنش پلیس هم شدیدتر بوده است؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد این اعتراضات در حال فروکش کردن باشد و پیش بینی می‌شود طی چند شب آینده همچنان ادامه داشته باشد. این اعتراضات اکثرا شب هنگام برگزار می‌شود.

 

تظاهرات اوایل سال علیه قانون اصلاح بازنشستگی بود و یک اعتراض اقتصادی بود بنابراین تظاهراتی مسالمت آمیز صورت گرفت و خشمی در این سطح وجود نداشت اما اکنون بحث نژادی مطرح است و فرانسه همانند هر کشور چند قومی دیگری شاهد نژاد پرستی است و نژادپرستی که اکنون شاهدش هستیم موضوعی است که این کشور چندین دهه است که با آن مواجه است که شامل محرومیت کودکان و نوه‌های مهاجران عمدتا اهل شمال آفریقا که در فرانسه متولد شده اند از حیات اقتصادی در فرانسه بر اساس ماهیت نژادی شان است.

 

خبرنگار این شبکه گفت: در ابتدا تلاش‌های گسترده‌ای برای مقصر دانستن نوجوانی صورت گرفت که توسط پلیس کشته شد و این که او فرد بدی بود و سوابق کیفری در ارتباط با پلیس داشت، اما هیچ کدام از این‌ها فایده‌ای نداشت و آن افسر پلیس به قتل متهم شد و در بازداشت قبل از برگزاری جلسات دادگاه به سر می‌برد. اما صحبت‌هایی در این باره شنیده می‌شد که این موضوع نباید سبب ایجاد خشونت شود و نباید با افرادی که به موسسات دولت فرانسه حمله ور می‌شود با خشونت رفتار شود؛ بنابراین تلاش‌هایی برای بد جلوه دادن قربانی این حادثه وجود داشت، اما این اقدامات موثر واقع نشد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما