صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۰۱
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۱۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 05
کد خبر: ۱۹۲۹۶۴

اجرا طرح پایلوت آبیاری هوشمند نهالستان‌ها در ۴ استان

رئیس مرکز نوآوری منابع طبیعی گفت: طرح‌های پایلوت آبیاری هوشمند نهالستان‌های منابع طبیعی در راستای پیشبرد طرح کاشت یک میلیارد درخت و با هدف کاهش مصرف آب در ۴ استان هدفگذاری شده است.

به گزارش راهبردمعاصر؛ حمیدرضا سلیمانی رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: این طرح‌های پایلوت در استان‌های البرز، سمنان، قزوین و خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

 

 سلیمانی افزود: اکنون استان البرز برای اجرای طرح پایلوت آبیاری هوشمند در یک نهالستان بزرگ خود، قرارداد منعقد کرده است.

 

او ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور و پیامدهای تغییرات اقلیمی، ضروری است که نهالستان‌های منابع طبیعی کشور به فناوری‌های نوین و هوشمند تجهیز شوند.

 

سلیمانی با بیان اینکه هوشمندسازی آبیاری نهالستان شامل بخش‌های مختلف می‌شود، گفت: ایده هوشمندسازی نهالستان‌ها را باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی و استفاده از اینترنت اشیا ببریم.

 

اوگفت: در نهالستان‌ها به عنوان بستر تولید، باید با مصرف بهینه آب، تولید سالم‌تر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تری داشت.

 

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی کشور در همین حال پیش‌بینی کرد؛ استفاده از فناوری‌های آبیاری هوشمند در نهالستان‌های منابع طبیعی، مصرف آب را حدود ۴۰ درصد در این نهالستان‌ها کاهش دهد.

 

به گفته او، بسیاری از کشورها به ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک در هوشمندسازی نهالستان‌های خود پیشتازند.

 

سلیمانی افزود: کشورهایی همچون آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، هلند، دانمارک، کره و ژاپن در زمینه هوشمندسازی نهالستان‌های خود اقدام کرده‌اند، زیرا تغییرات اقلیمی و کمبود آب شیرین در دنیا به عنوان یک بحران و چالش بزرگ، مطرح است.

 

برپایه این گزارش، در نهالستان بیابانی ایستگاه حسن‌آباد شهرستان دامغان، در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، ۵۰۰ هزار اصله نهال از پنج گونه بیابانی از جمله قره داغ، آتریپلکس، گز شاهی، شب بو و سنجد تولید شده است.

 

نهالستان مذکور که تاریخ تاسیس آن به سال ۱۳۵۴ باز می‌گردد دارای ۸ هکتار مساحت است و کاشت نهال به صورت گلدانی و زمینی در آن صورت می‌گیرد./باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
نظر شما