صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 08
کد خبر: ۱۹۳۲۴۷

جزئیات طرح دیپلماسی اقتصادی

رئیس کمیسیون صنایع مجلس توضیحاتی درباره آخرین وضعیت طرح دیپلماسی اقتصادی در مجلس داد و جزئیاتی از این طرح را تشریح کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ عزت‌الله اکبری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح دیپلماسی اقتصادی، گفت: یک فوریت طرح یپلماسی اقتصادی در جلسه علنی رأی آورد و طرح جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد و در حال حاضر در دستورکار این کمیسیون قرار دارد.

 

وی درباره اینکه این طرح چه زمانی در جلسه علنی مطرح می‌شود، گفت: با توجه به وجود طر‌ح‌های و لوایح 2 فوریتی و یک فوریتی که در نوبت دستورکار جلسه علنی قرار دارد و باید دید چه زمانی نوبت رسیدگی به طرح دیپلماسی اقتصادی می‌رسد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: به واسطه رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه، طرح دیپلماسی اقتصادی هم‌اکنون یکی از اولویت‌های اصلی بنده است.

 

اکبری درباره جزئیات طرح دیپلماسی اقتصادی، گفت: استفاده حداکثری از بخش خصوصی و اینکه وزارت خارجه چهره کاملا اقتصادی به خود بگیرد و درصد فعالیت اقتصادی را افزایش دهد، و همراهی سفارت‌خانه‌ها با فعالان اقتصادی از جمله محورهای این طرح است.

 

وی اضافه کر: معطل نشدن کالا‌ها هم برای صادرات و هم واردات در گمرکات، ارزیابی پرسنل سفارتخانه‌ها و سفرا بر مبنای میزان فعالیت اقتصادی، استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در بخش اقتصادی و همچنین تسهیل و تسریع در مراودات بانکی و مالی از جمله مواردی است که در طرح دیپلماسی اقتصادی پیگیری خواهد شد.

 

اکبری بیان کرد:‌ با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد ایران در کنار آن با عنایت به تحولاتی که در عرصه بین‌المللی شاهد هستیم، فرصتی بی‌نظیر برای ایران به وجود آمده تا خود را به عنوان چهارراه اقتصادی در منطقه مطرح کند.

 

نماینده تهران اظهار کرد: باید علاوه بر گسترش بیش از پیش زیرساخت‌های لازم برای توسعه تبادلات اقتصادی، به دنبال این باشیم که با تدوین و نگارش قانون، بخش خصوصی را بیش از پیش برای نقش‌آفرینی در این حوزه ترغیب کنیم و همچنین سفارتخانه‌های ما به مرکز برنامه‌ریزی و فرماندهی اقتصادی در کشورهای مختلف تبدیل شوند و برای کالاهای تولیدی در داخل بازاریابی کرده و در یک کلام مراودات اقتصادی ایران با دیگر کشورها را هموار کنند./ تسنیم

نظر شما