صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 17
کد خبر: ۱۹۴۹۲۰

رصد هوشمند متخلفان امتحانات نهایی

رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: اگر فردی در زمان برگزاری امتحان از الگو‌هایی که در فضای مجازی به‌ویژه الگو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، استفاده کند و پاسخ سؤالات را بدهد، سامانه به‌صورت هوشمند پاسخ برگ‌ها را با نمونه‌های تقلبی آن تطبیق داده و آن‌هایی را که همخوانی دارد؛ شناسایی می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس سلطانی با توجه به اینکه تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون سراسری لحاظ می‌شود، اظهار کرد: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آزمون‌ها، آزمون‌هایی استاندارد و با امنیت بالا برگزار می‌کند. به همین دلیل تصحیح الکترونیکی جزئی از همین موارد است تا به دانش‌آموزان، اولیا و به‌طورکلی جامعه هدف آموزش‌وپرورش اطمینان خاطر بدهد که امتحانات نهایی به بهترین نحو و بدون تقلب و تخلف برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در تصحیح الکترونیکی رصد می‌شود این است که اگر فردی در زمان برگزاری امتحان از الگو‌هایی که در فضای مجازی به‌ویژه الگو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته، استفاده کند و پاسخ سؤالات را بدهد، سامانه به‌صورت هوشمند پاسخ برگ‌ها را با نمونه‌های تقلب تطبیق داده و آن‌هایی را که همخوانی دارد، شناسایی می‌کند.

رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: کارشناسان مربوطه پس از تشخیص سامانه، به حوزه‌های تصحیح مراجعه کرده و پاسخ برگ فیزیکی را با الگو‌های قرار گرفته در فضای مجازی تطبیق می‌دهند و در صورت تأیید به‌عنوان تخلفات مکشوفه در حوزه تصحیح تلقی شده و برخورد قانونی لازم با متخلف صورت می‌گیرد. تخلفات در حوزه امتحانات به دو قسمت تقسیم می‌شود، اگر تقلبی در حوزه اجرا صورت گیرد مسئولین حوزه اجرایی پس از کشف، صورتجلسه و مستندات را ارجاع می‌دهند.

وی اضافه کرد: تخلفات دیگر در صورت بروز در حوزه تصحیح کشف می‌شود که یا مصحح طی تصحیح اوراق متوجه تقلب داوطلب شده و یا از طریق رصد سامانه‌ای تخلف احراز می‌شود.

سلطانی تصریح کرد: از ابتدای فرایند امتحانات با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم، اما فرایند کلی امتحانات نهایی نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. الکترونیکی شدن فرایند تصحیح مقرر بود از اوایل دهه ۹۰ انجام شود، اما پس از چندین سال، امسال به‌صورت سراسری و پس از موفق‌بودن حوزه‌های تصحیح الکترونیک آزمایشی در سال گذشته عملیاتی شد و با آغاز این امر آینده خوبی را در خصوص امتحانات نهایی شاهد هستیم. / ایسنا

نظر شما