صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۱۸
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 18
کد خبر: ۱۹۶۰۰
نماینده ایران در اسکار 2019

جنجال انتخاب در جستجوی فریده برای اسکار 2019

در شرایطی که انتظار نمی رفت مستند در جستجوی فریده اسکار ی شد که واکنش هایی را در پی داشت.

به گزارش راهبرد معاصر، به گفته فریدزاده سخنگوی هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار اعلام کرد مستند در جستجوی فریده اسکاری شد. این مستند در بین 10 فیلم نهایی توانست این عنوان را به دست آورد، به این شکل که  ابتدا ۱۰ فیلم از میان ۷۰ فیلم اکران شده انتخاب شده و پس ازبررسی تخصصی فیلم‌های منتخب و رای‌گیری سه فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی) و متری شش و نیم (سعید روستایی) در فهرست گزینه‌های احتمالی قرار گرفتند.

 

در جستجوی فریده اسکار

 

برخی اعضای هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار :

فرشته طائرپور (تهیه‌کننده)، فاطمه معتمدآریا (بازیگر)، ابوالحسن داودی (کارگردان)، تورج منصوری (فیلمبردار)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، امیر اثباتی (طراح صحنه)، مرتضی رزاق کریمی (تهیه‌کننده) و مهرزاد دانش (منتقد)

 

تیزر مستند در جستجوی فریده

 

داستان مستند در جستجوی فریده

در جستجوی فریده درباره زنی ۴۰ ساله به نام فریده است که در دوران نوزادی در آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد رها شد. وی به یک شیرخوارگاه منتقل و زمانی که تنها یک و نیم سال داشت از سوی یک زوج هلندی به فرزندخواندگی پذیرفته و به هلند برده شد. گرچه فریده سال‌ها به دنبال راهی برای رفتن به ایران بود اما ترس از آینده نامعلوم و مخالفت خانواده‌ هلندی‌اش سبب شد که این مساله تا چهل سالگی او به تعویق بیافتد. در نهایت او از طریق اینترنت به جستجوی هویت گم‌شده‌اش رفت؛ کمی فارسی یاد گرفت، با افراد زیادی آشنا شد و در نهایت به ایران سفر کرد تا با سه خانواده‌ای که مدعی‌اند او فرزند گمشده آنهاست ملاقات کند.

 

رقبای در جستجوی فریده

فیلم‌های مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، آشغال‌های دوست داشتنی (محسن امیریوسفی)، قصر شیرین (رضا میرکریمی)، در جستجوی فریده (آزاده موسوی و کوروش عطایی)، عرق سرد (سهیل بیرقی)، متری شش و نیم (سعید روستایی)، سرخ پوست (نیما جاویدی) و شبی که ماه کامل شد (نرگس آبیار) فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

 

 

برخی واکنش ها به انتخاب و نحوه اعلام فیلم در جستجوی فریده برای اسکار 2019

سعید روستایی کارگردان فیلم تحسین شده "متری شش و نیم" تاریخ اعلام فیلم‌های نماینده ایران در اسکار ۱۰ سال گذشته را نوشت و در اعتراض به رای هیئت داوران گفت: «یک ماه زودتر، ساعتی بعد از نیمه شب، بدتر از کودتا! عجیب نیست واقعا؟ تا اواخر شهریور و اوایل مهر زمان بسیار باقیست؟!»
 
 
 
نوید محمد زاده بازیگر فیلم "متری شش و نیم" هم در پستی گلایه آمیز نوشت: «هر سال اواخر شهریور نماینده سینمای ایران به اسکار اعلام می‌شد، علت این عجله در انتخاب چی بود؟ «درجستوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار؟ فیلم خوبیه، درست، ولی براساس کدوم موفقیت بین‌المللی؟ نمی‌تونستین تا بعد از جشنواره ونیز صبر کنید؟»
 
 
 
نظر شما