صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 28
کد خبر: ۱۹۶۷۱۴

اشک سوگ زائران و خادمان شاهچراغ در شب شام غریبان حسین

آئین شام غریبان اباعبدالله‌الحسین (ع) همزمان با دیگر نقاط استان فارس در صحن مطهر حرم حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ آئین شام‌غریبان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) شامگاه جمعه ششم مردادماه با حضور خادمان سومین حرم اهل بیت (ع) و خیل عظیمی از مشتاقان حسینی، همزمان با دیگر نقاط استان فارس در صحن مطهر حرم حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد.

در این آئین، عزاداران حسینی با روشن کردن شمع و برپایی آئین شام غریبان به یاد بازماندگان حادثه کربلا که در چنین شبی در اسارت یزیدیان به‌سر می‌بردند، در آستان مقدس سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن‌موسی‌الکاظم (ع) به سوگواری پرداختند و در عزای مولای مظلوم خویش گریستند.

در این مراسم که با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر احمدی و محمدی علیه السلام برگزار شد، مداحان اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی پرداختند.

این مراسم با لاله‌گردانی خدام همانند سال‌های گذشته برگزار شد و بیش از یک‌هزار خادمان آستان مقدس در این شب در کنار زائران و مجاوران به اجرای مراسم لاله‌گردانی و عزاداری پرداختند.

به گزارش تسنیم در غروب غم‌انگیز عاشورای ابا عبدالله‌الحسین (ع) جمع کثیری از مردم استان فارس با برپایی مراسم شام غریبان در اندوه غربت و اسارت خاندان عصمت و طهارت خون گریستند. سوگواران حسینی با روشن کردن شمع این مصیبت بزرگ را به ساحت امام زمان (عج) تسلیت گفتند.

مساجد، بقاع متبرکه فارس، حسینیه‌ها، تکایا و همچنین گلزار شهدای شیراز نیز شاهد برگزاری مراسم شام غریبان بود. در برخی معابر و کوچه‌های شهر، گروه‌های مختلف مردمی با در دست داشتن شمع و با نوای پُر سوز و گداز در رثای امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش اشک ماتم ریختند و به یاد تنهایی حضرت زینب (س) و مظلومیت اطفال و گمشدگان دشت نینوا در شب یازدهم محرم سال ۶۱ هجری بر سر و سینه زدند. / تسنیم

نظر شما