صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 29
کد خبر: ۱۹۶۸۸۹

نتایج نشست آمریکا و استرالیا در حوزه دفاعی

یک شبکه آمریکایی در پی نشست امروز وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا، به بیان جزئیاتی درباره رایزنی‌ها و توافق‌های انجام شده دو کشور در حوزه‌های نظامی، دفاعی و اطلاعاتی پرداخت که با ابراز نگرانی‌هایی درباره فعالیت‌های چین همراه بود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ شبکه ای‌بی‌سی در گزارشی مطرح کرد، با توجه به همکاری آمریکا و استرالیا برای بازدارندگی از نفوذ رو به افزایش چین و خواسته‌های ارضی آن در منطقه غرب اقیانوس آرام با انجام شدن توافقی نظامی، روابط نظامی خود را گسترش خواهند داد. این توافق پس از دیدار وزیر امور خارجه و وزیر دفاع آمریکا با همتایان استرالیایی‌شان در بریسبن انجام شد.

ای‌بی‌سی در ادامه نوشت که به موجب این توافق که حضور بیشتر آمریکا در استرالیا را به همراه خواهد داشت، رفت‌وآمد مکرر زیردریایی‌های آمریکا به پایگاهی در غرب استرالیا، دسترسی بیشتر آمریکا به پایگاه‌های هوایی در شمال و غرب استرالیا، افزایش همکاری میان دو کشور در حوزه فضا، سرعت بخشیدن به تلاش‌های استرالیا برای توسعه توانمندی‌های موشک‌های هدایت‌شونده ساخت داخل و کار بر روی ایجاد روابط عمیق‌تر امنیتی با کشور‌های دیگر منطقه، به ویژه ژاپن خواهد بود.

در ادامه این مطلب مطرح شد: ریچارد مارلز، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا در کنفرانسی خبری که پس از این دیدار‌ها برگزار شد، گفت که «همه ما احساس می‌کنیم که این اتحاد هیچ گاه در وضعیتی بهتر از این نبوده است». همچنین پنی ونگ، آمریکا را «متحدی مهم» تلقی کرده و افزود که این کشور «نزدیک‌ترین متحد استرالیا است.»

این شبکه همچنین با پرداختن به اظهارات مقامات آمریکایی در این نشست نوشت: آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا تاکید کردند که آمریکا و استرالیا هر دو روی حفظ ثبات و امنیت منطقه متمرکز هستند که از سوی چین تهدید می‌شود. بلینکن با «ثبات‌زدا» تلقی کردن فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی و نسبت به تایوان گفت که «کشور‌های ما (آمریکا و استرالیا) از نظام قانونمند جهانی دفاع می‌کنند که دهه‌هاست بر صلح و امنیت تاکید داشته است و به دنبال تصمیم‌گیری مستقل کشور‌ها به دور از هرگونه تحمیل و اجبار است». آستین نیز در این دیدار تاکید کرد که «نتیجه گفت‌‎‌وگو‌های امروزمان گام بزرگ دیگری برای اتحاد ما در عین همکاری‌مان برای ارتقای ثبات و بازدارندگی در منطقه است.»

این گزارش می‌افزاید: ارتقای توان بازدارندگی با دسترسی بیشتر آمریکا به پایگاه‌های بیشتر در استرالیا محسوس‌تر می‌شود که این موضوع بیشتر بر تمرینات دوره‌ای زیردریایی‌ها در داروین، واقع در شمال استرالیا متکی خواهد بود. طبق این توافق جدید، آمریکا به دو پایگاه هوایی دیگر در این بخش از استرالیا و نیز پایگاهی در جنوب شرقی استرالیا دسترسی خواهد داشت که برای تامین کالا‌های بشردوستانه هنگام وقوع بلایایی طبیعی در منطقه جنوب اقیانوس آرام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارش ای‌بی‌سی می‌افزاید: حضور محسوس‌تر آمریکا همچنین با بازدید «منظم‌تر و طولانی‌تر» زیردریایی‌های نیروی دریایی آمریکا از پایگاه دریایی HMAS Stirling در غرب استرالیا دیده خواهد شد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: یک مقام دفاعی آمریکا این توافق‌های انجام‌شده را «توافقی بزرگ» تلقی کرد که موجب بهبود بازدارندگی منطقه‌ای از طریق همکاری دو کشور در حوزه‌های متعددی از جمله فضا خواهد شد. به گفته وزیر دفاع استرالیا، دو کشور توافق کردند که «همکاری در حوزه فضا به یکی از بخش‌های اصلی فعالیت‌هایشان در حوزه نظامی و دفاعی» تبدیل شود.

ای‌بی‌سی در این باره اشاره کرد که همکاری دو کشور در حوزه فضایی در رزمایش ادامه‌دار Talisman Sabre در استرالیا با بیش از ۳۰ هزار نیروی نظامی ۱۳ کشور قابل مشاهده است. دراین رزمایش، فرماندهی فضایی آمریکا سامانه‌ای مخابراتی برای مقابله با ارتباطات ماهواره‌های دشمن ارائه کرده است.

این گزارش می‎‌افزاید: توافق مشترک آمریکا و استرالیا، قرار است به توسعه صنایع دفاعی داخلی استرالیا کمک کند.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که مقامات دو کشور در این دیدار‌ها برای ایجاد یک مرکز اطلاعاتی تا سال ۲۰۲۴ به منظور افزایش همکاری‌های دفاعی میان دو طرف توافق کردند.

طبق گزارش اسپوتنیک، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک که پس از دیدارشان منتشر شد، گفتند: مقامات دو کشور برای ایجاد یک مرکز اطلاعاتی مشترک در سازمان اطلاعات دفاعی استرالیا تا سال ۲۰۲۴ توافق کردند. این مرکز موجب تقویت همکاری اطلاعاتی دیرینه سازمان اطلاعات دفاعی استرالیا و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خواهد شد که بر تحلیل مسائل مربوطه در زمینه نگرانی‌های راهبردی مشترک در منطقه ایندو-پاسیفیک (از اقیانوس هند تا آرام) متمرکز خواهد بود.

طبق این بیانیه، آمریکا و استرالیا همچنین به دنبال فرصت‌هایی برای تعمیق همکاری‌ها در هند، اندوزی، ژاپن، فیلیپین و کره جنوبی خواهند بود. / ایسنا

نظر شما