صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 07
کد خبر: ۱۹۸۲۵۹

فیلیپین سفیر چین را احضار کرد

پس از اقدامات اخیر گارد ساحلی چین در دریای جنوبی چین، مانیل سفیر پکن را احضار کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، به تازگی گارد ساحلی چین کشتی‌های فیلیپینی را در دریای جنوبی چین مسدود کرد و با آبپاش به آن‌ها آب پاشید، اکنون «فردیناند مارکوس» رئیس‌جمهور فیلیپین، گفت که مانیل سفیر چین را احضار کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارکوس به خبرنگاران گفت: «وزیر امور خارجه ما امروز سفیر پکن را احضار کرد و یادداشتی شامل تصاویر و فیلم درباره آنچه اتفاق افتاد به او داد، ما منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.»

 

روز شنبه گارد ساحلی فیلیپین قایق‌های چارتر حامل مواد غذایی، آب، سوخت و سایر تجهیزات را برای پرسنل نظامی فیلیپینی مستقر در دوم توماس شول در جزایر اسپراتلی اسکورت می‌کرد که چین با آب‌پاشیدن راه آن‌ها را مسدود کرد.

 

چین تقریبا تمام آب‌های دریای جنوبی چین را متعلق به خود می‌داند و سالانه تریلیون‌ها دلار تجارت از طریق آن انجام می‌شود، پکن حکم دادگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ مبنی بر اینکه چین ادعای قانونی بر این آب‌ها ندارد را رد می‌کند.

 

ارتش و گارد ساحلی فیلیپین، گارد ساحلی چین را به مسدود کردن و شلیک گلوله آب در ماموریت تدارکات مجدد متهم کردند. آن‌ها اقدامات کشتی‌های چینی را «غیرقانونی و خطرناک» خواندند. آمریکا، انگلیس، استرالیا و اتحادیه اروپا نیز از اقدامات پکن انتقاد کردند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما