صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۰:۴۴
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۶ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 08
کد خبر: ۱۹۸۳۹۲

کشف جسد چندین پناهجو در آب‌های سواحل تونس

رسانه‌ها از غرق شدن احتمالا چندین قایق حامل پناهندگان در جلوی سواحل تونس بعد از کشف تعدادی از اجساد پناهجویان در این آب‌ها خبر دادند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دست کم یازده پناهجو در یک حادثه دیگر غرق شدن قایق در سواحل تونس جان خود را از دست داده اند. سخنگوی دادگاه شهر بندری اسفاکس تونس اعلام کرد، ۴۴ نفر همچنان مفقود هستند.

به گفته سخنگوی این دادگاه، گارد ساحلی تونس همچنان به دنبال نجات پناهجویان است. تاکنون تنها دو سرنشین این قایق که به سختی قابل دریانوردی است، زنده پیدا شده اند. شاهدان عینی گفتند که قایق با ۵۷ سرنشین از ساحلی در شمال شهر سفکس به راه افتاد. به گفته این سخنگو، همه مسافران از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا هستند.

گارد ساحلی تونس همچنین به دنبال شواهد دیگری از حوادث غرق شدن قایق‌هایی دیگر است. بین روز‌های جمعه و یکشنبه، دوازده جسد در سواحل شمال اسفاکس پیدا شد. تعیین اینکه آن‌ها از کدام قایق آمده اند غیرممکن بود.

در آخر هفته همچنین دو سانحه قایق در نزدیکی جزیره لامپدوزا ایتالیا، در حدود ۱۳۰ کیلومتری سواحل تونس رخ داد. حداقل ۳۰ نفر دیگر در آنجا مفقود شده اند. به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، این قایق‌های فلزی غیرقابل دریانوردی روز پنج‌شنبه اسفکس را ترک کردند و در روز شنبه در هوای طوفانی غرق شدند.

تونس یک کشور ترانزیت مهم برای مهاجرانی است که می‌خواهند از طریق مسیر خطرناک مدیترانه خود را به اروپا برسانند. تنها از اول ژانویه تا ۲۰ ژوئیه، ۹۰۱ جسد مهاجر در سواحل تونس کشف شد که اکثر آن‌ها از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا بودند. طبق گزارش IOM، از سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در تلاش برای فرار از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.

اتحادیه اروپا و تونس در اواسط ژوئیه توافقنامه جامع مهاجرت را امضا کردند. هدف آن جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی پناهندگان به اتحادیه اروپا و به ویژه بهبود مبارزه مشترک با قاچاقچیان است. تونس که گرفتار بحران شدید اقتصادی و بیکاری بالاست بیش از یک میلیارد یورو از حمایت مالی اتحادیه اروپا برخوردار است.

در تونس، وضعیت مهاجران در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی بدتر شده است. پس از آنکه کیس سعید، رئیس جمهور این کشور در ماه فوریه "انبوهی از مهاجران غیرقانونی" را به "توطئه جنایتکارانه" متهم کرد، حملات با انگیزه نژادی علیه آن‌ها افزایش یافته است. در اوایل ماه جولای، پس از مرگ یک تونسی در سفکس، ۱۲۰۰ مهاجر توسط گارد ملی از شهر بیرون رانده شدند و در صحرای ۴۰ درجه بدون آب رها شدند. / تسنیم

نظر شما