صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۰:۲۳
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 14
کد خبر: ۱۹۹۳۹۷
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

حضور پررنگ فرهیختگان در پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس

شاید فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه گام دوم پیشبرد انقلاب اسلامی را باید جوانان بردارند، دلیل خوبی برای نمایش حضور و استقبال بی‌سابقه پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور سرنوشت‌ساز در آینده این مرزوبوم باشد. این در حالی است که با وجود تلاش‌ها و تبلیغات سیاسی-رسانه ای دشمن شاهد آمار بالای مشارکت جوانان و فرهیختگان هستیم.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حکایت های غیر رسمی بی شماری  از حضور اقشار و گروه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... از رده های مختلف در پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد اما ترکیب سیاسی اقشار و احزاب تا زمان ثبت نام قطعی، یعنی ۲۷ مهرماه  و آغاز تبلیغات رسمی مشخص نمی شود.


با وجود این، مهلت پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۸ روز ۲۲ مرداد پایان یافت. طبق آخرین آمار منتشر شده به وسیله وزارت کشور، ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر از متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی اطلاعات خود را در سامانه پنجره واحد خدمات وزارت کشور ثبت کرده‌اند.

طبق فرمایش رهبر انقلاب اسلامی برای حضور پررنگ جوانان در مبادی حساس کشور، آمارها نیز از حضور ۳۵ درصدی جوانان ۳۰ تا ۴۰ ساله و ۴۰ درصدی ۴۰ تا ۵۰ ساله حکایت دارد


رقابت برسر کرسی های مجلس با حضور ۷۵ درصدی جوانان

پیش ثبت نام انتخابات که از ۱۶ مرداد آغاز شد و تا ۲۲ مرداد ادامه داشت، با استقبال بالایی مواجه شد. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.


میزان استقبال متقاضیان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این دوره  به نسبت دوره قبل انتخابات رشد بیش از ۷۵ درصدی داشته است، چنانکه در دوره قبل، یعنی مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ طبق آمار رسمی اعلام شده، در کل کشور ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند  که حکایت از رشد ثبت نام کنندگان متقاضی نمایندگی مردم در قوه مجریه در حدود سه برابر دوره قبل و قطعاً رقابت شدیدتر نامزدهای کرسی های مجلس دارد.


طبق فرمایش رهبر انقلاب اسلامی برای حضور پررنگ جوانان در مبادی حساس کشور، آمارها نیز از حضور ۳۵ درصدی جوانان ۳۰ تا ۴۰ ساله و ۴۰ درصدی ۴۰ تا ۵۰ ساله حکایت دارد و تنها ۲۲ درصد ۵۰ تا ۶۰ سال و پنج درصد میان ۶۰  تا ۷۵ سال بوده اند؛ یعنی ۷۵ درصد متقاضیان افراد زیر ۵۰ سال هستند.


در این  میان ۸۶ درصد مرد و ۱۴ درصد بانوان هستند که باز از افزایش حضور دو درصدی  بانوان به نسبت دوره قبل حکایت دارد؛ بیشترین آمار حضور بانوان به ترتیب مربوط به البرز، تهران، قزوین، خراسان رضوی و خراسان شمالی است.


۷۱ درصد ثبت نام کنندگان کارشناسی ارشد، ۱۵ درصد دکترا و ۱۱ درصد نیز کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس و سه درصد نیز دارای مدرک حوزوی هستند. ۵۱۱ نفر از پیش ثبت‌نام‌کنندگان نمایندگان دوره‌های نهم، دهم و یازدهم و بیش از یک هزار نفر طبق خوداظهاری، جزو نمایندگان ادوار هستند. عنوان می شود 245 نفر از نمایندگان مجلس فعلی نیز تا برای پیش ثبت‌نام اقدام کرده‌اند.


دشمن بیکار نمی نشیند

دشمن مدام در تلاش است با تبلیغات سوء و تحریم انتخابات در کشور از انگیزه عمومی برای مشارکت در سرنوشت و آینده این مرز و بوم بکاهد، اما آمارهای رسمی میزان بالای استقبال از پیش ثبت نام نمایندگی مجلس  را نشان می دهد که خبر ناامیدکننده ای برای دشمنان است. این یعنی جریان هایی که به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود تحریم انتخابات هستند، باز هم دست خالی ماندند.

دشمن مدام در تلاش است با تبلیغات سوء و تحریم انتخابات در کشور از انگیزه عمومی برای مشارکت در سرنوشت و آینده این مرز و بوم بکاهد


هرچند کاسبان تحریم بیکار نمی نشینند و با سناریوهای از پیش برنامه ریزی شده برای تحریم انتخابات، اغتشاش و آشوب درصدد کسب منافع خواهند بود، اما ایستادگی مردم پای آرمان ها و تلاش مسئولان در رفع مشکلات اقتصادی در جامعه و در یک کلام به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تزریق امید به جامعه و بعد مشارکت بالای مردم در انتخابات و رأی به نماینده منتخب، دشمن را شکست خواهد داد و این مهم در مدت پیش ثبت نام مجلس به خوبی نشان داده شد. 

 

نظر شما