صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 August 29
کد خبر: ۲۰۲۰۸۸

تغییر طرح های مرتعداری در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی گفت:در سال‌های گذشته نگاه به مراتع برای تولید علوفه و چرای دام بود، درحالیکه در برنامه هفتم گرایش به سمت اجرای طرح های مرتعداری است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در برنامه هفتم ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار به عملیات قرق، یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و یک میلیون هکتار عملیات بیولوژیک اختصاص دارد.

بهزاد، کاشت گونه‌های پایه‌های مرتعی چند ساله به همراه بذر گیاهان علوفه‌ای شامل شبدر، یونجه و اسپرس در ۵۰۰ هزار هکتار از دیمزارهای کم بازده را از دیگر اهداف برنامه هفتم اعلام کرد.

او ادامه داد: در برنامه هفتم اعمال مدیریت چرا در سطح ۵۰ میلیون هکتار عرصه‌های مرتعی نیز پیش‌بینی شده است.

بهزاد با بیان اینکه در برنامه هفتم گرایش به سمت اجرای طرح‌های مرتعداری است، گفت: در سال‌های گذشته نگاه به مراتع برای تولید علوفه و چرای دام به مراتع بود در حالی که امروزه ما راهنمای فنی و اجرایی طرح های مرتعداری را تغییر داده‌ایم و در این راستا از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مرتعی را شناسایی و در طرح‌های مرتعداری و در برنامه هفتم لحاظ کرده‌ایم.

او افزود: در برنامه هفتم به دنبال اجرای طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع کشور و اتمام ممیزی این عرصه‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: ۲.۴ میلیون هکتار از ممیزی اراضی مرتعی باقی مانده است.

او ادامه داد: پیشنهاد ثبت روز مرتع و مرتعداری پایدار در روز ۲۵ اردیبهشت در تقویم رسمی کشور از سوی این سازمان آماده شده و به زودی به وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب ارایه خواهد شد.

بهزاد افزود: این پیشنهاد پس از تایید و تصویب وزیر جهاد کشاورزی به شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود و برای تصویب نهایی در اختیار رییس جمهوری قرار می‌گیرد.

او گفت: پیشنهاد درج یک روز در تقویم رسمی کشور با نام روز مرتع و مرتعداری پایدار با توجه به نامگذاری دهه ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ به عنوان "احیای اکوسیستم " توسط سوی سازمان ملل متحد، را مطرح کرده‌ایم./باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما