صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۰
  • شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
  • Saturday 02 September 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 02
کد خبر: ۲۰۲۵۵۱

مرتضی پورصمدی درگذشت

مرتصی پورصمدی مدیر برجسته فیلمبرداری سینما درگذشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرتضی پورصمدی متولد ۱۸ مهر سال ۱۳۳۱ در همدان فارغ‌التحصیل رشته فیلمبرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند و عکاسی مردم نگار ایران، امروز (۱۱ شهریور) در ۷۰ سالگی درگذشت. وی از مهمترین فیلمبرداران سینمای ایران بوده و فیلم‌های سینمایی و مستند بسیاری در کارنامه دارد.

 

پورصمدی علاوه بر فعالیت در سه حوزه فیلم‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، چند نمایشگاه عکس نیز برگزار کرده بود.


وی از جمله فعال‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند بود که با مهمترین مستندسازان معاصر همکاری داشته است. زنده‌یاد پورصمدی در روز‌های اخیر درحال فیلمبرداری سریال «گناه یک فرشته» بود.

 

خانه سینما درگذشت این سینماگر ارزنده را به جامعه فرهنگی و سینمایی تسلیت می‌گوید.

 

فیلم‌های سینمایی «گیلانه» (قاب۲)، «دایره زنگی»، «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» (قاب۳)، «هویت» و «یک گزارش واقعی» از جمله فیلم‌هایی هستند که او فیلم‌برداری کرده است. همچنین سریال‌های «مزد ترس»، «مدار صفردرجه» و «حیرانی» نیز از جمله سریال‌های تلویزیونی است که تصویربرداری آن‌ها برعهده پورصمدی بوده است.

 

او برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر و جوایز بهترین فیلمبرداری از جشنواره‌های رشد، کودک و سینماحقیقت بود.

 

«حوردورق»، «نقش و نقشه‌برداری» و مجموعه تلویزیونی «کودکان سرزمین ایران» از جمله تجربیات پورصمدی در مستندسازی هستند./ ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: