صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
کد خبر: ۲۰۳۱۳

سفر کشیش گرجستانی به ایران در آستانه محرم/ مالخاز چگونه می تواند نماد وحدت باشد؟

سالیان درازی گذشته و مبالغ هنگفتی صرف شده تا از اسلام و به خصوص تشیع، وجهه ای خشن و تروریست پرور به پیروان سایر ادیان مخابره گردد؛ در نتیجه این فضای مسموم رسانه ای شاهد گسترش اسلام هراسی در گوشه و کنار جهان بوده و هستیم. اما در این میان افرادی هستند که به جستجوی حقیقت پرداخته اند و نتایج شگفتی کسب کردند. اسقف مالخاز یکی از این نمونه هاست.

به گزارش راهبرد معاصر؛ اسقف گرجستانی، مالخاز سونگو لاشویلی در آستانه محرم به ایران آمده تا به عنوان یکی از پیشروان مسیحیت در جریان انقلاب جهانی امام حسین (ع)، روشنگری کند. این کشیش سرشناس که گام های بلندی در جهت تقریب مذاهب، با تمرکز بر همگرایی مسیحیت و اسلام برداشته، به کرات نشان داده که علقه خاصی به تعالیم تشیع دارد؛ بارزترین نمونه را می توان در حضور وی در پیاده روی اربعین، به عنوان بزرگترین اجتماع شیعیان جهان دید. در ادامه به بررسی ابعاد و اهمیت فعالیت های وی برای اسلام خواهیم پرداخت.

 

اسقف مالخاز؛ چهره ای سرشناس در تقریب مذاهب

جستجویی گذرا در سوابق این کشیش نشان می دهد که ید طولایی در تحبیب مسیحیان نسبت به مسلمانان و بالعکس داشته است. او حتی در میان شاخه های مختلف مسیحی نیز پیوند بوجود آورده و در حالی که خود پروتستان است، با پاپ واتیکان رفت و آمد می کند و لباس کشیش های ارتدوکس به تن دارد.

 

 

در رابطه تقریب اسلام و مسیحیت هم مالخاز به کرات در نماز مسلمانان حضور یافته و حتی پشت سر امام جماعت آن ها (هم شیعه و هم سنی) نماز خوانده است.

 

 

پیروان کلیسای مالخاز بارها در مجامع حامی صلح و گفتگوی بین المللی جوایزی کسب کرده اند و خود وی بسیار در زمینه تبلیغ صلح طلبی و همزیستی مسالمت آمیز سخنرانی داشته است. سبک تبلیغ وی هم از این حکایت دارد که در چشم او، ادیان ابراهیمی در نهایت به یک نور منتهی می شوند

 

جایگاه امام حسین (ع) در اندیشه مالخاز

اسقف گرجستانی عمیقا تحت تاثیر قیام امام حسین در کربلاست. او امام سوم شیعیان را مصداق یکی از مردان ذکر شده در انجیل می داند که در آخر "قتیل فرات" می شود. بر همین اساس شیعیان بارها شاهد تعظیم وی به شعائر حسینی بوده اند: از حضور در پیاده روی اربعین گرفته، تا سجده در مقابل ضریح ابا عبدالله و بوسیدن پرچم حرم مطهر ایشان. او پیاده روی اربعین را اجتماعی متعلق به همه ادیان ابراهیمی می داند و آن را یک پیروزی مشترک برای آن ها بر می شمرد.

 

 

اسقفی که می تواند عمق نفوذ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در قفقاز گسترش دهد

همانطور که اشاره شد، این کشیش نام آشنا، در گرجستان زندگی می کند. گرجستان یکی از مهم ترین کشورهای حوزه قفقاز است که سالیان درازی جزو حوزه فرهنگی ایران محسوب می شده و همچنان می تواند به عنوان یکی از حوزه های نفوذ فرهنگی ایران به حساب آید. نفوذ در قفقاز می تواند زمینه بسیار مناسبی برای تقویت جبهه ایران در مقابله با سیاست های خصمانه ایالات متحده باشد. در این میان با توجه به این که دولت روسیه خود درگیر با افراط گرایی اسلامی است، تفکرات افرادی نظیر مالخاز می تواند برای کرملین سودمند افتد. بنابراین می توان مدعی بود که اسقف مالخاز ظرفیتی مهم در راستای گسترش عمق نفوذ فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قفقاز است که با چهارچوب های روسیه در این حوزه در یک جهت قرار گرفته.

 

برنامه این دوره سفر اسقف مالخاز در ایران

کشیش مسیحی مذکور طی سفری 3 روزه به ایران آمده تا ضمن دیدار با نهادهای فعال در حوزه تقریب مذاهب، با جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) و اصحاب رسانه ملاقات داشته باشد. برنامه سخنرانی وی در دانشگاه امام صادق، فردا (سه شنبه) ساعت 16 با موضوع "حسین (ع) در اندیشه مسیحیت" برگزار خواهد شد و همزمان از مستند "نماد وحدت" رونمایی به عمل خواهد آمد. همچنین "راهبرد معاصر" در نظر دارد مصاحبه‌ای تفصیلی با ایشان داشته باشد و بیشتر از عقایدش پیرامون اسلام و مسائل پیش روی مسلمانان بپرسد. از علاقمندان دعوت می شود در همایش مذکور حضور به هم برسانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: