صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 17
کد خبر: ۲۰۳۹۳۷
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

لزوم مراقبت در برابر احتمال شیوع کرونا

در آستانه پاییز، آغاز فصول سرد سال و بازگشایی مدارس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، شیوع کرونا همچنان تهدیدی برای بهداشت عمومی است، خبری که اما و اگرهای بسیاری را در دنیا به همراه داشت. سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد، همه کشورها برای هشدارهای اولیه در زمینه شیوع مجدد ویروس کرونا اهمیت زیادی قائل باشند و واکسیناسیون در گروه‌های پرخطر را در دستور کار قرار دهند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حدود سه سال پیش ویروس مرگبار و ناشناخته ای به نام کووید-۱۹ زندگی عادی بشر را در کره خاکی مختل کرد؛ ویروسی که اواخر سال ۹۸ از شرق آسیا شکل گرفت و به سرعت در کل دنیا منتشر شد. در ابتدا عملکرد ویروس مشخص نبود و با مجهولاتی همچون رفتار بعدی و تغییرات و جهش های ژنتیکی آن مواجه بودیم.


مردم سایر نقاط دنیا با موج گسترده شیوع ویروس عزیزانشان را از دست دادند یا خود با آن درگیر شدند و حتی عوارضش را همچنان در خود حس می کنند. این ویروس مدام در حال تغییر بود، از شکلی به شکل دیگری در می آمد و شدت بیماری و نوع درمانش تغییر می کرد.


آن زمان کرونا راه درمانی نداشت و تمامی راه های درمان شناخته شده را بسته به قدرت جسمانی و روانی بیمار رد و بیشتر بیماران را به مشکلات حاد تنفسی دچار می کرد. شیوه نامه های بهداشتی مشخصی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای قطع زنجیره انتقال کرونا اعلام شد، از شست و شوی مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی گرفته تا استفاده مداوم از ماسک و دستکش در مکان های عمومی و ضدعفونی کردن خریدها قبل از ورود به منزل.

این روزها هر از چند گاهی خبرهایی از جهش کووید-19 و نوع جدیدی از کرونا، اومیکرون، پیروما و ... در کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، انگلیس، آلمان و ... منتشر می شود


تزریق واکسن، راه مصونیت در برابر کرونا

به تدریج راه های درمان جدیدی به وسیله پژوهشگران و دانشمندان علم پزشکی برای این ویروس ناشناخته و متغییر کشف شد تا بالاخره با کشف و تولید چندین نمونه واکسن در کشورهای مختلف دنیا ازجمله ایران و الزام واکسیناسیون عمومی جلوی پیشرفت و گسترش آن گرفته شد. بعد از حدود سه سال قرنطینه و روزهای ناخوش بیماری مردم نفس راحتی کشیدند و زندگی جدیدی آغاز شد. با وجود این، همچنان تهدیدهای شیوع کرونا در اشکال جدید ادامه داشت، هرچند شدت انتقال بیماری و مرگ و میر بیماران به میزان گذشته نبود و آمار مرگ و میر در برخی کشورها تک رقمی شد.


این روزها هر از چند گاهی خبرهایی از جهش کووید-19 و نوع جدیدی از کرونا، اومیکرون، پیروما و ... در کشورهای دنیا ازجمله آمریکا، انگلیس، آلمان و ... منتشر می شود؛ جهش هایی که به شدت گذشته نیست و میزان انتقالش وخیم و هولناک گزارش نشده است، اما باید مراقب بود تا روزهای ناخوش گذشته حال خوشمان را خراب نکند.


ازابتدای همه گیری کرونا در کل دنیا 695 میلیون و 108هزار و 166 نفر به این بیماری مبتلا شدند که 6میلیون و 914هزار و 377 نفر در کل دنیا فوت کردند و همچنان 231 کشور تحت تأثیر این بیماری قرار دارند. در حال حاضر آمریکا صدرنشین بیشترین تعداد مبتلایان و فوت شدگان است.


به تازگی سویه جدیدی به نام پیروما در این کشور سبب بیماری شده است. بعد از آمریکا، هند، فرانسه و آلمان صدرنشین جدول شیوع کرونا در دنیا هستند.


کرونا، تهدیدی برای بهداشت عمومی

در آستانه پاییز، آغاز فصول سرد سال و بازگشایی مدارس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، شیوع کرونا همچنان تهدیدی برای بهداشت عمومی است. خبری که اما و اگرهای بسیاری را در دنیا به همراه داشته است.


در اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت آمده است، بیش از 1 میلیون و ۴۷۰ هزار نفر در سراسر جهان در دوره ای چهار هفته‌ای به کووید-۱۹ مبتلا شده و بیش از ۲ هزار نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند.


مقایسه تعداد موارد ابتلا و تعداد بیماران جان باخته در این دوره چهار هفته‌ای با دوره ۲۸ روزه قبل از آن، حکایت از افزایش ۶۴ درصدی تعداد موارد ابتلا و هم‌ زمان کاهش ۴۸ درصدی تعداد بیماران جان باخته دارد. لذا سازمان جهانی بهداشت ویروس کووید-19 را با توجه گزارش فوق که از 103 کشور دنیا اعلام شده است، همچنان تهدید بزرگ جهانی قلمداد کرد و از کشورها خواست زیرساخت‌های خود را برای مقابله با کووید-19 همچنان حفظ کنند.


لزوم توجه به هشدارهای اولیه

سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد، همه کشورها برای هشدارهای اولیه در زمینه شیوع مجدد ویروس کرونا اهمیت زیادی قائل باشند، به نظارت و شناسایی سویه‌های این ویروس ادامه دهند، واکسیناسیون در گروه‌های پر خطر و تهویه مناسب محیط‌های بسته را در دستور کار قرار دهند.

در اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت آمده است، بیش از 1 میلیون و ۴۷۰ هزار نفر در سراسر جهان در دوره ای چهار هفته‌ای به کووید-۱۹ مبتلا شده و بیش از ۲ هزار نفر از این افراد جان خود را از دست داده‌اند


به گفته این سازمان، کره جنوبی بیشترین موارد ابتلا (با بیش از 1 میلیون و ۲۸۰ هزار مورد) را در دوره چهار هفته‌ای داشته است. پس از آن استرالیا (با بیش از ۲۲ هزار مورد)، انگلیس (با بیش از ۲۱ هزار مورد)، ایتالیا (با بیش از ۱۹ هزار مورد) و سنگاپور (با بیش از ۱۸ هزار مورد) قرار دارند.

 


در این دوره چهار هفته‌ای، کره جنوبی بیشترین موارد مرگ و میر مبتلایان (۳۲۸ نفر) را به ثبت رساند و پس از آن روسیه (۱۶۶ نفر)، ایتالیا (۱۶۵ نفر)، استرالیا (۱۴۸ نفر) و فیلیپین (۱۳۶ نفر) قرار دارند. بر همین اساس مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تعداد واقعی جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را دست کم ۲۰ میلیون نفر اعلام کرد.


سازمان بهداشت جهانی تزریق واکسن‌های یادآور کووید-۱۹ را به عنوان اقدامی سالانه برای ایمن‌سازی در برابر ویروس توصیه می‌کند. همچنین به افراد مسن و دارای نقص ایمنی توصیه می کند برای کاهش احتمال بروز علائم شدید کووید-۱۹ واکسن تزریق کنند.

 

نظر شما