صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۰۴
  • سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
  • Tuesday 19 September 2023
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 19
کد خبر: ۲۰۴۶۰۹

ادعای جمهوری آذربایجان درباره تجهیز ارمنستان برای حمله

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان مدعی تحرکات نظامی ارتش ارمنستان در خطوط مرزی بین دو طرف شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه مدعی شد که نیروهای مسلح ارمنستان با بیش از ۱۰ هزار نفر در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.

 

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، بیش از ۲۰۰ توپخانه سنگین از جمله سامانه های موشکی پرتاب چندگانه، ده‌ها سامانه مختلف جنگال و بیش از دویست سامانه خمپاره انداز ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان مستقر هستند.

 

در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان در نبردی ۴۴ روزه چندین شهر، روستا و آبادی را از آزاد کرد و جنگ با توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه پایان یافت. علیرغم گفت‌وگوهای جاری بر سر توافقنامه صلح بلندمدت، تنش‌ها بین این دو کشور همسایه در ماه‌های اخیر بر سر جاده لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می‌کند، افزایش یافته است.

 

بنابراعلام این وزارتخانه، ارمنستان آشکارا بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض می‌کند که در بند چهارم آن الزام خروج نیروهای مسلح ارمنستان به موازات استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه قید شده است.

 

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد که سامانه‌های جنگال ارمنسان غیرقانونی در سرزمین‌های این کشورن مستقر شده‌اند و خطوط هوایی این کشور اخیرا هدف حملات جنگال آن‌ها قرار گرفت.

 

این وزاتخانه مدعی شد که ارمنستان آشکارا در حال حفر سنگرهای جدید، ایجاد استحکامات، استقرار پرسنل و تجهیزات برای حمله نظامی بعدی است.

 

رئیس جمهور ارمنستان نیز روز یکشنبه گفت:«روند مذاکرات بسیار دشواری با جمهوری آذربایجان در جریان است.»

 

«وهاگن خاچاتوریان» رئیس جمهور ارمنستان گفت: «به نقطه عطفی رسیده‌ایم که باید بتوانیم مسئله امنیتی هموطنان خود را در قره باغ حل کنیم.»

 

او گفت، اختلافات در مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان مربوط به قره باغ است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: