صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۵۱
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 21
کد خبر: ۲۰۴۶۴۱
یادداشت اختصاصی بشیر اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛

تریبون ملل متحد در خدمت دیپلماسی عمومی ایران

گرچه سازمان ملل متحد زیر نفوذ غرب و متمایل به سیاست‌های آمریکاست، اما نشست مجمع عمومی می‌تواند در راستای پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور باشد، چه اینکه رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با رسانه‌های آمریکایی مواضع جمهوری اسلامی ایران را شفاف بیان کرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را باید یکی از رویداد‌های مهم مرتبط با امور دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.


با وجود نقصان‌های ساختاری سازمان ملل متحد، نشست مجمع عمومی تریبونی است تا رؤسای کشور‌های مختلف بتوانند آزادانه رویکرد کشور متبوعشان را نسبت به موضوعات بین‌المللی بیان کنند‌. در این میان جمهوری اسلامی ایران برخلاف برخی کشور‌ها که از این فرصت برای نفرت پراکنی و تهدید دیگران استفاده می‌کنند، همواره بر محور صلح و حمایت از مظلومان و ستمدیدگان جهان تأکید کرده ‌است.

در ماهیت انقلاب اسلامی ایران بازگشت به هویت ملی و دینی از اصول بنیادین به شمار می‌رود که از ابتدا در کنار دیگر اصول، مبارزه با استکبار و سلطه غرب را مد نظر قرار داده است


دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم تاکنون دستاورد‌های قابل قبولی به ویژه در زمینه تنش زدایی با کشور‌های همسایه، همکاری و گفت و گو با جهان داشته است. در حال حاضر می‌توان گفت، رویکرد اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از روند تغییر هندسه قدرت جهانی در کنار تعامل با غرب است.

 


پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای و گروه بریکس بیانگر پذیرش نقش مهم ایران در هندسه نوین قدرت جهانی از سوی قدرت ‌های غیر غربی و ناشی از آغاز روندی است که تغییر تدریجی هژمونی از غرب به شرق از آن انتظار می‌رود.


تغییر هژمونی در تاریخ بار‌ها رخ داده است و از دوران باستان تاکنون شاهد افول و ظهور امپراطوری‌‌ها بوده‌ایم. اینک آنچه از شواهد برمی‌آید، مشرق زمین هم زمان با افول غرب، عزم دوباره‌ای برای بازگشت به دوران اوج خود نشان می‌دهد.


در ماهیت انقلاب اسلامی ایران بازگشت به هویت ملی و دینی از اصول بنیادین به شمار می‌رود که از ابتدا در کنار دیگر اصول، مبارزه با استکبار و سلطه غرب را مد نظر قرار داده است. در واقع جمهوری اسلامی ایران را باید پیش قراول پیگیری ایده تغییر بلوک قدرت جهانی دانست؛ آن هم زمانی که دنیا درگیر مناسبات جنگ سرد بود و پیروزی انقلاب اسلامی ایران الهام بخش جریانی جدید در جهان شد.


در عین حال در دیپلماسی ای تعادل گرا، علاوه بر دنبال کردن ایده بر هم زدن نظم موجود و پی ریزی نظم جدید جهانی، بایست از ظرفیت‌های دیپلماتیک کشور در زمینه تعامل با سازمان‌های بین‌المللی بهره برد.

التزام ایران به عضویت در سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد بیانگر پایبندی جمهوری اسلامی به همکاری بین‌المللی و ترتیبات صلح آمیز میان کشور‌هاست


گرچه سازمان ملل متحد زیر نفوذ غرب و متمایل به سیاست‌های آمریکاست، اما نشست مجمع عمومی و حواشی آن می‌تواند در راستای پیشبرد دیپلماسی عمومی کشور مورد استفاده قرار گیرد؛ چه اینکه رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با رسانه های آمریکایی درباره بسیاری از موضوعات صحبت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را شفاف بیان کرد.

 


التزام ایران به عضویت در سازمان‌های بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد بیانگر پایبندی جمهوری اسلامی به همکاری بین‌المللی و ترتیبات صلح آمیز میان کشور‌هاست. در آینده جهان، در صورتی که تغییر هندسه قدرت جهانی به نحوی که انتظار می‌رود شکل بگیرد، در کنار تغییرات کلان، سازمان‌های بین‌المللی جدیدی به وجود خواهند آمد.


تا زمان وقوع این مهم، رویکرد جمهوری اسلامی ایران حفظ تعامل پویا با سازمان های بین المللی فعال و مسئولیت پذیری بین‌المللی در راستای صلح جهانی خواهد بود .

 

نظر شما