صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 19
کد خبر: ۲۰۴۶۷۷

افزایش قابل توجه قیمت سوخت در ترکیه

رسانه‌های محلی در ترکیه گزارش دادند به دلیل اختلالات تامین سوخت در این کشور، قیمت مشتقات نفت به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش راهبرد معاصر، قیمت نفت در ترکیه به دلیل مشکلات عرضه به تدریج در حال افزایش است. پس از رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، قیمت سوخت های رایج یکی پس از دیگری در حال افزایش است. در پی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل طی هفته گذشته در ترکیه افزایش قیمت گاز مایع نیز مشاهده می‌شود. LPG که پس از افزایش قیمت بنزین اولین انتخاب رانندگان ترک است، پس از افزایش قیمت به ۱۹ لیر رسید.

 

براساس گزارش یکی از روزنامه های محلی ترکیه، قیمت نفت که با افزایش ۲۵ درصدی در سه ماه گذشته از مرز ۹۰ دلار گذشت، پس از امتناع سازمان کشور‌های صادرکننده نفت از افزایش تولید، نرخ صعودی به خود گرفت طوری که نفت برنت به دلیل اختلال در عرضه به ۱۰۰ دلار رسید.

 

نفت برنت به دلیل کاهش عرضه عربستان و روسیه برای سومین هفته متوالی افزایش یافته و از مرز ۹۴ دلار گذشت و به بالاترین سطح در سال رسید. نفت برنت که رکورد ۹۴.۶۳ را شکست و به ۱۰۰ دلار رسید هفته را با ۹۴.۲۷ دلار به پایان رساند. پیش از هفته‌ای که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) تصمیم خود را درباره نرخ بهره بحرانی اعلام کرد، نفت ۲.۲ درصد افزایش یافت. کارشناسان اعلام کردند که قیمت نفت برنت همچنان در حدود ۹۰ دلار خواهد بود و نسبت به سطح ۱۰۰ دلاری هشدار دادند.

 

در ترکیه هر لیتر گازوئیل ۲ لیر و بنزین یک لیر و ۶۴ کوروش افزایش قیمت داشته است. پس از افزایش قیمت ها، قیمت گازوئیل از ۴۰ لیر گذشت، در حالی که با تخفیف ۲ لیره‌ای هفته گذشته، بنزین در سقف ۴۰ لیر باقی ماند. از آنجایی که دلار/TL دوباره از ۲۷ لیره و قیمت نفت از ۹۰ دلار گذشت، افزایش جدیدی در قیمت بنزین و گازوئیل پیش بینی می‌شد.

 

۱۸ سپتامبر قیمت فعلی سوخت فعلی در ترکیه به این صورت است: قیمت بنزین استانبول: ۳۸.۵۱ لیر، قیمت گازوئیل استانبول: ۴۰.۰۲ لیر و قیمت LPG استانبول (اتوگاز): ۱۷.۲۴ لیر./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما