صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۱۰
  • چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
  • Wednesday 20 September 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 20
کد خبر: ۲۰۴۸۳۷
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

مأموریت ویژه شویگو در تهران چیست؟

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران و روسیه دو بازیگر مهم تحولات منطقه آسیای میانه و قفقاز هستند، گفت: روس‌ها همانند ایران برای موضوعات منطقه‌ای اولویت مهمی قائل هستند، به همین دلیل بخشی از سفر وزیر دفاع روسیه به تهران را می‌توان ناظر به بررسی همه‌جانبه تحولات منطقه ازجمله تقابل نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هم زمان با ازسرگیری مناقشه بر سر قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در رأس هیئتی روسی وارد تهران شد. هدف از سفر شویگو به تهران پیگیری خریدهای نظامی دو کشور از همدیگر و البته همکاری و همفکری در زمینه تحولات دفاعی در منطقه عنوان شده است.


حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به تهران و دلایل سفر این مقام بلند پایه روسی به ایران به «راهبرد معاصر» گفت: سفر شویگو از این منظر حائز اهمیت است که وزیر دفاع روسیه عنصری نظامی به شمار می‌رود، بنابراین به دلیل داشتن جایگاه امنیتی وی سفر انجام شده و قطعاً برنامه ها و اهداف مهمی را دنبال می کند که ناظر بر تحولات اخیر منطقه است.

رژیم صهیونیستی به دنبال آتش افروزی در منطقه و تحریک کشورهایی است که در موضوعات مرتبط با قفقاز و دالان زنگزور دخیل هستند


وی افزود: روس ها همواره تلاش کرده اند در حوادث و اتفاقات منطقه نقش آفرینی کنند و با ارائه راهکارهای مناسب بخشی از چالش هایی که می تواند منطقه را دچار بحران های جدی کند، مرتفع کنند و در همکاری با ایران چتر امنیت بر سر منطقه برافراشته باشد.

 


کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: به نظر می آید روس ها همانند ایران برای موضوعات منطقه ای اولویت مهمی قائل هستند، به همین دلیل بخشی از سفر وزیر دفاع روسیه به تهران را می توان ناظر به بررسی همه جانبه تحولات منطقه، چالش ها و نزاع های میان برخی کشورها ازجمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد.


لاسجردی درباره تحریکات رژیم صهیونیستی در بحران قفقاز گفت: تردیدی وجود ندارد رژیم صهیونیستی به دنبال آتش افروزی در منطقه و تحریک کشورهایی است که در موضوعات مرتبط با قفقاز و دالان زنگزور دخیل هستند.


وی تصریح کرد: موضوعات مختلفی که برای ایران، روسیه و منطقه مهم هستند دست به دست هم دادند تا در این مقطع زمانی خاص وزیر دفاع روسیه به تهران سفر کند، زیرا روس ها نیز به خوبی واقف اند موضوعات مرتبط به مرزها و منافع ملی اولویت و خط قرمز ایران به شمار می رود.


لاسجردی عنوان کرد: به دلیل اهمیت موضوع قفقاز و بازگشایی دالان زنگزور و اینکه این بازگشایی باید ناظر بر حفظ منافع ملی ایران نیز باشد، روسیه راهکارها و پیشنهادهایی برای مسئولان جمهوری اسلامی دارد. ایران به هیچ وجه تحولاتی که برخی کشورهای منطقه برای تغییر جغرافیای سیاسی در نظر دارند، نمی پذیرد، زیرا رژیم صهیونیستی و برخی کشورها در مناقشه قفقاز تلاش می کنند با ترتیبات امنیتی و تغییر موازنه، منطقه را در راستای تحقق خواسته های خود آرایش کنند، از این منظر سفر وزیر دفاع روسیه به تهران مهم است.

به دلیل اهمیت موضوع قفقاز و بازگشایی دالان زنگزور و اینکه این بازگشایی باید ناظر بر حفظ منافع ملی ایران نیز باشد، روسیه راهکارها و پیشنهادهایی برای مسئولان جمهوری اسلامی دارد


وی یادآور شد: تردیدی نیست ایران و روسیه به عنوان دو بازيگر مهم تحولات منطقه آسیای میانه و قفقاز نگاهی به آینده دارند. با توجه به اینکه در چنین نزاع هایی معمولاً قدرت های بزرگ نقش آفرینی می کنند، شاید سفر وزیر دفاع روسیه به تهران نگاهی به آینده تحولات منطقه باشد، زیرا ایران و روسیه علاقه مند به فعالیت ناتو در منطقه و اعمال برخی تغییرات جغرافیایی و مرزی نیستند، موضوعاتی که برای تهران و مسکو مشکلاتی به وجود می آورد یا سیاست های منطقه ای ما را مختل می کند.


لاسجردی تصریح کرد: موضوع مهم تأکید و پافشاری مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر مناسبات و ترتیباتی لازم برای حفظ امنیت و منافع ایران است. این مناسبات در هیچ چالش منطقه ای نباید تغییر کند، زیرا ناچار به امتیاز دهی می شویم؛ بنابراین علاقه مند نیستیم این تحولات سبب شود مناطق یا منافع خود را از دست بدهیم، لذا سفر وزیر دفاع روسیه به تهران از این منظر حائز اهمیت است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: