صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۲۹
  • چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲
  • Wednesday 11 October 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 11
کد خبر: ۲۰۷۸۱۶
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

وحشت کاخ سفید از بحران‌سازی نتانیاهو

مقام‌های آمریکایی نسبت به بحران‌سازی های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در غزه نگران هستند. واشنگتن در پشت پرده معتقد است گام‌های کنونی و آتی وی و ارتش این رژیم می‌تواند به‌جای نوار غزه، عمق راهبردی اراضی اشغالی را بیش‌ازپیش هدف قرار دهد. در این صورت آمریکا ناچار خواهد بود هزینه‌های شکست و اضمحلال رژیم صهیونیستی را به بدترین نحو ممکن بپردازد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ گرچه مناسبات سیاسی  واشنگتن و تل آویو در دوران حضور همزمان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو چندان مساعد  به نظر نمی آید، اما عملیات «طوفان الاقصی» به تشدید مذاکرات و لابی گری های دوطرفه آمریکا و رژیم صهیونیستی با هدف کنترل صحنه و مواجهه با عملیات موفقیت آمیز فرزندان مقاومت منجر شده است.


در این میان، مواضع رسمی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از هم پوشانی راهبردی-تاکتیکی دو طرف در این معادله حکایت می کند، اما به نظر می آید بایدن نگرانی هایی نسبت به حماقت نتانیاهو و صهیونیستها دارد که نمی تواند آنها را کتمان کند. به عبارت بهتر، روایتگری آمریکایی ها از هم پوشانی مطلق با تل آویو در مواجهه با عملیات طوفان الاقصی لزوماً آن چیزی نیست که  در مواضع رسمی ادعا می شود.


به تازگی تارنمای آمریکایی آکسیوس  اعلام کرد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس جمهور آمریکا گفت، تل آویو چاره ای جز آغاز عملیات زمینی در غزه ندارد و اکنون (در موضع ضعف) نمی تواند در زمینه وضعیت صدها اسیر صهیونیست در غزه با حماس وارد مذاکرات غیر مستقیم شود.

اصرار نتانیاهو بر مواجهه همه جانبه با حماس در نوار غزه، هزینه های شکست رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا را در تقابل با جبهه مقاومت به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد


در این زمینه دو نکته اساسی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست، اینکه تأکید نتانیاهو بر عملیات زمینی در غزه نشان دهنده مخالفت بایدن و نهادهای امنیتی-نظامی آمریکا با این موضوع است. این مخالفت ریشه در خطرپذیری شدید عملیات و احتمال بالای شکست مجدد صهیونیستها در آن دارد. علاوه بر این، شواهد موجود نشان می دهد کنشگری حماس و گروه های مقاومت در عملیات طوفان الاقصی هنوز پایان نیافته و ممکن است در ساعات و روزهای آتی نبرد، شاهد وقوع حوادث تعیین کننده دیگری در اراضی اشغالی باشیم.


در چنین شرایطی اصرار نتانیاهو بر مواجهه همه جانبه با حماس در نوار غزه، هزینه های شکست رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا را در تقابل با جبهه مقاومت به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد و در صورت گستردگی عملیات صهیونیستها در نوار غزه، احتمال ورود دیگر گروه های مقاومت به صحنه منازعه نیز افزایش می یابد. قطعاً این موضوع به پیچیدگی بیشتر اوضاع منجر خواهد شد.


دوم، به اصل مدیریت بحران در سیاست خارجی آمریکا باز می گردد. راهبردنویسانی مانند هنری کیسینجر و فوکویاما معتقد به اصل کنترل پذیر بودن بحران هایی هستند که به وسیله آمریکا یا شرکای آنها در نظام بین الملل ایجاد می شود. به عبارت بهتر، زمانی که بحران  از کنترل خارج می شود، تبعات آن گریبانگیر طراحان آن بحران خواهد شد.


به نظر می آید بایدن و مقام های آمریکایی نسبت به بحران سازی های نتانیاهو در غزه نگران هستند. واشنگتن در پشت پرده معتقد است گام های کنونی و آتی نتانیاهو و ارتش رژیم صهیونیستی می تواند به جای نوار غزه، عمق راهبردی اراضی اشغالی را بیش از پیش هدف قرار دهد. در این صورت آمریکا نیز ناچار خواهد بود هزینه های شکست و در نهایت اضمحلال رژیم اشغالگر صهیونیستی را به بدترین نحو ممکن بپردازد.


از این رو نگرانی های دولت بایدن نسبت به رویکرد کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در قبال عملیات طوفان الاقصی معطوف به وحشت آشکار  کاخ سفید نسبت به از بین رفتن توان مدیریت حداقلی بحران در عرصه امنیت و سیاست خارجی آمریکاست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: