صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۶:۵۱
  • سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 23 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 01
کد خبر: ۲۰۹۳۰

رمزگشایی از حمله‌ی آمریکا به ادلب

شماری از کارشناسان منطقه بر این باورند که ریشه‌ی حملات موشکی آمریکا در ادلب تحت عنوان هدف قرار دادن القاعده، مداخله در امور داخلی سوریه و دست اندازی در پروسه‌ی آتش بس می‌باشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تنها یک روز پس از اعلام آتش بس مجدد در ادلب، رسانه‌های آمریکایی از حملات موشکی ارتش آمریکا به مواضع القاعده در این منطقه خبر داده‌اند.

 

ستاد فرماندهی ارتش آمریکا می‌گوید مقر فرماندهی گروه القاعده در سوریه را هدف حملات موشکی قرار داده است. این حمله به منطقه ای در استان ادلب صورت گرفته که همچنان کنترل آن در دست مخالفان و تروریست‌های مخالف دولت بشار اسد است.

 

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، «سنتکام»، در بیانیه‌ای گفته است «این عملیات علیه فرماندهان القاعده در سوریه انجام شده که مسئول حملاتی تهدیدکننده علیه شهروندان آمریکایی، متحدان ما و غیرنظامیان بی‌گناه هستند».

 

این بیانیه می‌افزاید در عملیات سنتکام «تاسیسات [هدف قرار گرفته‌شده] از میان رفته است که باعث می‌شود توانایی‌های آن‌ها برای انجام حملات و ایجاد بی‌ثباتی در منطقه در آینده، کاهش یابد».

 

«سنتکام» همچنین تاکید کرده است که شمال‌غرب سوریه، منطقه‌ای که استان ادلب در آن قرار دارد، «همچنان یک پایگاه امن» گروه «القاعده در سوریه» است، و رهبران این گروه همچنان در حال برنامه‌ریزی و هدایت «فعالیت‌های تروریستی» در سراسر خاورمیانه و غرب هستند.

 

انتشار این خبر در حالی صورت پذیرفته است که روز گذشته و با میانجیگیری روسیه و ترکیه، آتش بسی شکننده میان طرفین منعقد گردید. "مرکز آشتی روسیه برای تثبیت اوضاع " روز جمعه هشتم شهریور خبر داده بود که از فردا نهم شهریور از ساعت ۶ صبح به وقت محلی آتش بس یکجانبه در ادلب اعلام می‌شود.

 

روسیه و ترکیه در سپتامبر سال گذشته در سوچی بر سر آتش بس در ادلب توافق کردند. این آتش‌بس اگرچه هیچ وقت اجرا نشده اما در آن زمان مانع حمله ارتش بشار اسد به ادلب شده بود. در اوایل ماه اوت سال جاری هم آتش بس دیگری اعلام شد که باز هم نقض شده است.

 

طبق توافقی که بعدا بین روسیه و ترکیه صورت گرفت، قرار شده بود که در شمال سوریه در ادلب "منطقه عاری از تنش" ایجاد شود و ترکیه در ۱۲ نقطه از ادلب مرکز دیده‌بانی تاسیس کرد.

 

کارشناسان منطقه بر این باورند که حملات موشکی آمریکا به مواضع القاعده آن هم تنها یک روز پس از وضع آتش بس تنها به دلیل برهم زدن توافق صورت پذیرفته میان روسیه و ترکیه صورت پذیرفته است. عدم مشارکت آمریکا در تحولات شمال غرب سوریه و نقش پر رنگ ایران، روسیه و ترکیه در تعیین معادلات منطقه‌ای، دلیل این اقدام آمریکا محسوب می‌شود.

 

حمله به مواضع القاعده در حالی از سوی سنتکام تحت عنوان مبارزه با تروریسم تلقی شده است، که نیروهای آمریکایی در طول هشت سال جنگ داخلی سوریه از هر گونه برخوردی با جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) پرهیز نموده‌اند. رژیم صهیونیستی نیز در طول این مدت از هرگونه حمایتی از جبهه النصره بویژه نیروهای این گروه در نزدیکی جولان دریغ نورزیده است.

 

ارتش آمریکا در پایان بیانیه خود گفته همراه هم‌پیمانانش «همچنان افراطیون خشونت‌گرا را هدف» قرار خواهد داد تا مانع از تبدیل شدن سوریه به «پایگاهی امن» برای آن‌ها شود.

 

حملات روز گذشته آمریکا و تلاش برای برهم زدن آتش بس موقت و عدم همکاری جامع با ترکیه جهت تببین مناطق حائل میان ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه با تهدید اردوغان مواجه شده است.

 

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد این کشور برای کسب کنترل منطقهٔ امن در شمال‌ شرقی سوریه زمان زیادی ندارد و اگر این امر در هفته‌های پیشِ رو محقق نشود این کشور ناگزیر از انجام عملیاتی در این منطقه خواهد بود.

 

رجب طیب اردوغان، امروز شنبه طی سخنانی در استانبول اعلام کرد:‌ «زمان و حوصلهٔ‌ زیادی برای منطقهٔ امن نداریم، اگر سربازان ما، در چند هفته، کنترل این منطقه را شروع نکنند، گزینه‌ای جز اجرای نقشه‌های عملیاتی خودمان باقی نمی‌ماند.»

 

اجرای طرح منطقهٔ امن در شمال شرقی سوریه موضوع توافق آنکارا و واشنگتن بوده است و ترکیه بارها گفته است که هیچ گونه تاخیری در اجرای توافق با آمریکا را تحمل نمی‌کند و هشدار داده است که این کشور در صورت لزوم به سمت مرزهای خود می‌رود تا نوار مرزی را از شبه‌نظامیان کرد سوری یگان‌های مدافع خلق پاکسازی کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: