صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۰۷۴
توتالیتریسم در تنها دموکراسی خاورمیانه!

پسران ما؛ فیلمی که نتانیاهو خواستار تحریم آن شد

بنیامین نتانیاهو در حاشیه مراسم آغاز سال جدید تحصیلی در رژیم صهیونیستی به صراحت از صهیونیست ها خواست که فیلم تازه ساخته شده پسران ما را تحریم کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بنیامین نتانیاهو در حاشیه مراسم آغاز سال جدید تحصیلی در رژیم صهیونیستی به صراحت از صهیونیست ها خواست که فیلم تازه ساخته شده "پسران ما" را تحریم کنند. البته این اولین بار نبوده که نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواستار تحریم یک کالا شده ولی در کمتر موردی، این کالاها رنگ و بوی فرهنگی داشته است. او این فیلم را ضد اسرائیلی و پر از دروغ دانسته است. حال بایستی دید که چه چیز در این فیلم، باعث خشم نتانیاهو شده است؟ در ادامه به مضامین کلی این فیلم می پردازیم.

 

پسران ما؛ نمایی از زندگی تحت سرکوب عرب‌های اسرائیلی

بخش بزرگی از جامعه حاضر در رژیم صهیونیستی (در حدود 20 %) را فلسطینی های عربی تشکیل می دهند که پیش از بوجود آمدن این رژیم در همین سرزمین زیسته اند. این جامعه تا حد زیادی در مقابل ممزوج شدن در جامعه اسرائیلی مقاومت می کند. این فیلم که در تریلر آن تاکید شده بر مبنای حوادث واقعی است، داستان نزاع میان عبری های اسرائیل با عرب های آن  است.

 

طبق تریلر، داستان فیلم از ربوده شدن 3 نوجوان دبیرستانی عبری اسرائیل آغاز می شود. تا سه هفته تجمعاتی در فلسطین اشغالی برگزار می شود و پلیس (شینبت) تمام تلاش خود را برای یافتن آن ها به کار می گیرد اما در نهایت، جسد آن ها کنار جاده پیدا می شود. بدون هیچ توجیهی، ماجرا به گردن عرب های اسرائیلی می افتد و فریاد "انتقام" از سوی معترضان صهیونیست بالا می گیرد. در جریان این فیلم، تصاویری واقعی از نتانیاهو هم به نمایش در می آید که در مراسم این سه تن حضور یافته. تنها پس از یک روز از پیدا شدن اجساد آن سه صهیونیست، پسری به نام محمد، از شهروندان فلسطینی الاصل مسلمان تبعه رژیم صهیونیستی، ربوده می شود. پدر تمام تلاش خود را برای یافتن او می کند. به تمامی مراکز پلیس سر می زند. پلیس تعمدا کم کاری می کند. حتی برخی از نیروهای پلیس که شواهدی در رابطه با ربایندگان می یابند، از سوی مافوق ها امر به سکوت می شوند. پلیس حتی حاضر نمی شود که بپذیرد محمد ربوده شده. ادامه داستان هنوز به انتشار عمومی نرسیده است.

 

گرچه این داستان روایتی دو سویه از نزاع عرب-عبری در جامعه رژیم صهیونیستی دارد و کمی هم حق را به غاصبان می دهد اما در مجموع، تا حد زیادی مظلومیت و گرفتاری عرب های اسرائیلی را به خوبی به نمایش گذاشته. همچنین انفعال عمدی پلیس در قبال صهیونیست ها و نقش نتانیاهو در تضییع حقوق فلسطینی های تبعه اسرائیل، از جمله نقاط برجسته فیلم مورد بحث است.

 

تهیه کنندگان فیلم پسران ما؛ مردانی از دل حادثه

دو نفر تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده گرفتند که هر دو تبعه رژیم صهیونیستی هستند: یکی جوزف سدر و دیگری توفیق ابووائل.

جوزف سدر متولد امریکاست ولی از 6 سالگی به قدس مهاجرت کرده و سابقه خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی را هم دارد. او در تمامی فیلم هایی که ساخته، چهره ای از یهودیانی نشان می دهد که هرچند اسرائیلی هستند اما با اشغالگری موافقت نمی کنند. داستان فیلم های او اکثرا به صورت تلویحی، سیاست های ضد فلسطینی رژیم صهیونیستی را به چالش می کشد.

 

توفیق ابو وائل از عرب های اسرائیلی است و در این فیلم، روایت داستان از زاویه دید یک فلسطینی را تسهیل کرده است.

 

توتالیتریسم در رژیمی که مدعی "تنها دموکراسی خاورمیانه" است

رژیم صهیونیستی بسیاری از فعالیت های مسالمت جویانه ضد خود را متوقف می کند. بسیاری از معترضانی که یهودی و تبعه اسرائیل هستند، به خاطر اعتراض نسبت به رفتار حکومت با فلسطینی ها، سرکوب و زندانی شده اند. بر خلاف ادعاهای این رژیم و متحدان غربی اش در خصوص اعمال دموکراسی، بسیاری از سانسورها و فیلترها در سرزمین های اشغالی اعمال می گردد. سایت هایی که به .ir ختم می شوند، به کلی در سرزمین های اشغالی مسدودند و با فیلترشکن های خاصی می توان آن ها را باز کرد. در چنین بافتاری، طبیعی است که فیلمی نظیر پسران ما، با وجود آن که وجهه گاه خشنی از فلسطینی ها هم به نمایش می گذارد، بایکوت شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: