صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۲۹
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 30
کد خبر: ۲۱۱۱۳۲

آمار نگران کننده اضافه وزن در ایران

‌می‌گویند ما چاق نیستیم؛ توپُریم! یا اتاق کوچک است و ما چاق دیده می‌شویم! این حرف‌ها نیست، «چاقی» معضلی است که در کل جهان بیشتر از کمبود وزن، آدم می‌کشد. در ایران هم حدود ۶۰درصد از افراد بالای ۲۰سال جامعه مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در همین پایتخت خودمان هم این رقم به ۷۰درصد می‌رسد که چاقی کل بدن در خانم‌ها شایع‌تر است و چاقی شکمی در مرد‌ها شیوع بیشتری دارد.

موضوع فقط ظاهر و اینکه لباس مناسب برای سنگین‌وزن‌ها پیدا نمی‌شود، نیست؛ بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون، بیماری‌های تیروئید و پوکی استخوان و در نهایت مرگ زودرس همگی نشأت گرفته از اضافه‌وزن و چاقی هستند که این روز‌ها مبتلابه زیادی دارد.

در دهه‌های گذشته افراد اغلب در دهه سوم یا چهارم زندگی خود مبتلا به چاقی و پس از حدود یک دهه مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی ناشی از چاقی و حدود ١٠ تا ١٥‌سال بعد دچار مرگ‌ومیر می‌شدند، اما حالا سن شیوع چاقی به سنین کودکی و نوجوانی رسیده است و در ادامه آن، این افراد در سنین جوانی به عوارض ناشی از چاقی مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا می‌شوند.

براساس گزارش مؤسسه جهانی بی‌ام‌آی که یک نهاد تحقیقاتی در حوزه مرگ‌ومیر است، خطر مرگ زودرس برای افراد در سن ۳۵ تا ۷۰سال با وزن طبیعی، ۱۹درصد در مردان و ۱۱درصد در زنان است. در افراد چاق اما، خطر مرگ زودرس برای مردان به ۲۹درصد و برای زنان به ۱۴.۶درصد می‌رسد. به همین دلیل است که کارشناسان سلامت معتقدند مبارزه با چاقی باید از همان دوران کودکی آغاز و سبک زندگی سالم و ورزش جایگزین عادات بد غذایی شود.

هنوز دیر نشده، اگر تا امروز سرتان را بالا می‌گرفتید و با اعتمادبه‌نفس می‌گفتید که با وجود اضافه‌وزن، از فرم بدنتان راضی هستید و قرار نیست همه مثل هم لاغر باشند و ما چاق آفریده شده‌ایم و از این حرف‌ها، بهتر است برای حفظ سلامتی‌تان از این موضع پایین بیایید و رژیم را شروع کنید تا به وزن مناسب برسید. /همشهری آنلاین

نظر شما