صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 03
کد خبر: ۲۱۲۲۷
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی خبر داد:

رشد ۵۸ درصدی ناوگان ریلی کشور

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی که امروز در مراسم بهره‌برداری از ٢١٣ دستگاه ناوگان ریلی جدید حضور به هم رسانید بود اظهار داشت که پیشبینی می‌کنیم که تا پایان سال ۹۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو به شبکه ریلی کشوراضافه می شود، امری که بیانگر رشد ۵۸ درصدی در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمل و نقل ریلی و توسعه واگن های باری، مسافری و لوکوموتیو در طول سالیان اخیر رشد چشمگیری در کشور نموده است تا آنجا که نه تنها ایران را در این زمینه به خودکفایی رسانیده، بلکه موجب عدم خروج سرمایه از کشور و صرفه جویی اقتصادی نیز شده است.

 

صبح امروز مراسم بهره برداری از ٢١٣ دستگاه ناوگان ریلی جدید ساخت داخل با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در محل ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد.

 

در راستای کاهش وابستگی به خارج از کشور تمام این دستگاه ها 100 درصد تولید داخلی است که به شبکه ریلی کشور وارد شد. از ۲۱۳ دستگاه ریلی تولید داخل ۱۵ دستگاه واگن مسافری ،۱۹۳ دستگاه واگن باری و ۵ دستگاه لکوموتیو است.

 

سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در این مراسم که در محل ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، گفت: امروز ٢١٣ واگن باری مسافری و لوکوموتیو وارد شبکه ریلی کشور شد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ورود ناوگان به شبکه ریلی ٥٨ درصد رشد داشته است.

 

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به تفاهنامه جدید با سازمان برنامه و بودجه کشور، تا پایان سال آینده ٩٧٤ دستگاه انواع لوکوموتیو و واگن باری و مسافری با استفاده از منابع داخلی و با اتکا به تولید داخل به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

 

رسولی از توسعه شبکه ریلی کشور از طریق پنج روش مالی جدید خبر داد و گفت: سبدی از منابع متعدد مالی برای توسعه شبکه ریلی کشور در نظر گرفته‌ایم. مهمترین آن استفاده از ظرفیت تبصره ١٨ قانون بودجه است که برای سال جاری نیز توسط مجلس تمدید شد و می‌توانیم در سال جاری از آن استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ماده١٢ قانون رفع موانع تولید نیز راه دوم است. در همین راستا ٢٢ پروژه به ارزش دو هزار میلیارد تومان در ارتباط با این ماده قطعی شده است و با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به تفاهم رسیدیم تا از منابع صرفه‌جویی سوخت سرمایه مورد نیاز تامین شود.

 

رسولی اضافه کرد: بر این اساس با استفاده از ظرفیت ماده١٢ قانون بودجه قرار است سه هزار و ٧٩١ دستگاه انواع واگن ساخته شده و به شبکه ریلی کشور اضافه شود.

 

رسولی ادامه داد: از بازار سرمایه نیز در حال تامین مالی هستیم و در همین راستا دو پروژه با اعتبار ٣٠٠ میلیارد تومان در حال برنامه‌ریزی است.

 

مدیر عامل راه آهن استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از راه‌های توسعه شبکه ریلی کشور اعلام کرد و گفت: امکان استفاده از منابع این صندوق برای توسعه شبکه ریلی فراهم است.

 

وی خبر داد که با پشتیبانی وزیر راه و شهرسازی، صندوق توسعه حمل و نقل نیز تاسیس می‌شود که یکی دیگر از روش‌های جدید تامین مالی برای توسعه شبکه حمل و نقل است.

 

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین در ٧ ماه باقیمانده سال، ٣٧ دستگاه ناوگان مسافری، ٣٠ دستگاه لوکوموتیو و ٢٥٥ واگن باری به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.

 

به گفته رسولی عمر متوسط ناوگان ریلی ٢٤ سال است که با ورود دستگاه‌های جدید از امروز کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: