صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۵۱
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 04
کد خبر: ۲۱۳۲۸

جنگ لفظی ترامپ و صادق خان بالا گرفت

جدال لفظی شهردار لندن و رئیس جمهور آمریکا گویا پایانی ندارد، دونالد ترامپ در جدیدترین حملات توئیتری اش، صادق خان را شهرداری بی کفایت خواند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قریب به سه سال از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید می گذرد، حضور مفرط رئیس جمهور آمریکا در توئیتر و توئیت های معروفش موجب جلب توجه بیش از پیش رسانه ها به اقدامات آنی و هیجانی دونالد ترامپ شده است.

 

با این حال و در طول سالیان اخیر می توان اذعان داشت که هیچ فردی به مانند صادق خان شهردار لندن مورد حملات ترامپ در توئیتر قرار نگرفته است. صادق خان اخیرا از بابت اینکه ترامپ حین درگیری برخی ایالت های آمریکا با خطر طوفان «دوریان»، وقت خود را صرف بازی گلف می‌کند؛ از وی انتقاد کرده بود.

 

اما ترامپ بلافاصله به صادق خان واکنش نشان داده و او را «بی‌کفایت و بسیار بد» خوانده و عدم دخالت وی در مسائل مربوط به آمریکا را خواستار شده است.

 

ترامپ در پاسخ به او نوشت: شهردار بی‌کفایت لندن باید روی جرایم چاقوکشی که کاملاً خارج از کنترل است، تمرکز کند. مردم حتی از راه رفتن در خیابان‌ها می‌ترسند. او شهردار وحشتناکی است و باید از دخالت در کارهای ما حذر کند.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در توجیه گلف بازی خود همزمان با نزدیک شدن خطر طوفان، مدعی شد تفریحش کم‌هزینه بوده و دیگران ازجمله باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای وقت‌گذرانی به مکان‌های گرانتری مثل هاوایی سفر می‌کنند.

 

صادق خان پیشتر و در گفت‌وگویی با پایگاه اینترنتی پولیتیکو گفته بود: «آشکار است که ترامپ در زمین گلف مشغول رسیدگی به طوفان است.»شهردار لندن، ترامپ را متهم کرد که نفرت و خشونت را در میان اعضای جامعه آمریکا پراکنده است.

 

وی افزوده بود که: «ترامپ آدمی است که توئیت‌های نژادپرستانه و فاشیستی منتشر می‌کند و حرف‌های ناخوشایندی بر زبان می‌آورد. اگر در برابرش نایستم و اعتراض نکنم، به نظرم به مردم لندن که من را شهردار خود کرده‌اند، لطمه زده‌ام».

 

شهردار لندن، یکشنبه هفته گذشته هم با انتقاد شدید از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، پایمال شدن دموکراسی توسط او و هم‌فکرانش در اروپا را محکوم کرد. وی که پیشتر هم سابقه جدل و تنش با ترامپ را داشته است، در مراسم یادبود جنگ جهانی دوم در شهر «گدانسک» لهستان ضمن محکوم کردن حملات ترامپ به اقلیت‌های مختلف در نقاط مختلف جهان، او را الگویی جهانی برای ملی‌گرایی افراطی سفیدپوست‌ها توصیف کرده بود.

 

شهردار لندن در لهستان گفت: «چنین تأثیراتی را می‌توان در انگلیس نیز ملاحظه کرد که در آن نایجل فاراژ و حزب برگزیت او محافظه‌کاران را تحت لوای بوریس جانسون، به راست‌گراترین دولت کوته فکر و مرتجع تبدیل کرده‌اند».

 

صادق خان هشدار داد: «برای اولین بار پس از بیش از ۷۰ سال به نظر می‌رسد درس‌هایی که از جنگ‌جهانی دوم گرفته شده‌اند به تدریج در خطر فراموشی قرار گرفته‌اند یا حتی بدتر، مورد بازنویسی قرار گرفته‌اند».

 

وی هفته گذشته یک یادداشت در روزنامه «گاردین» هم نوشت و در آن به مواضع ترامپ و همفکرانش در اروپا و جهان تاخت.

 

شهردار لندن پیش از سفر خردادماه ترامپ به انگلیس نیز در مطلبی در هفته‌نامه «آبزرور»، نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ، یکی از مثال‌های برجسته درباره افزایش تهدید جهانی است. راست افراطی در جهان رو به رشد است که تهدیدی برای حقوق، آزادی و ارزش‌های ما محسوب می‌شود، همان مواردی که جوامع دموکراتیک و لیبرال ما را بیش از ۷۰ سال است که تعریف کرده‌اند».

نظر شما