صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 15
کد خبر: ۲۱۳۶۵۷

نگاهی به سوغات اصفهان از خوشمزه ترین ها تا زیباترین ها

در میان شهرهای مختلف ایران، اصفهان با تاریخی غنی و جاذبه‌های متعدد، هم‌چون گوهری زیبا می‌درخشد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ جاذبه‌های سفر به اصفهان تنها به دیدنی‌های طبیعی و بناهای تاریخی محدود نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مسافران به شهر اصفهان سفر می‌کنند، خرید سوغاتی های اصفهان است. بنابراین، نمی‌توان به شهر تماشایی اصفهان سفر کرد و از سوغاتی‌ها و صنایع دستی بی‌نظیر این منطقه بهره‌مند نشد. در سفر به اصفهان می‌توانید محصولات و خوراکی‌های متنوعی را برای خود و عزیزانتان تهیه کنید که در ادامه با برخی از بهترین سوغات اصفهان و خوراکی که می توان در خود شهر از آن لذت برد، آشنا خواهید شد:

گز؛ محبوب ترین سوغات اصفهان

گز یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌ها در ایران است. این خوراکی به عنوان سوغات اصلی اصفهان شناخته می‌شود. انواع مختلف گز در شهرهای متفاوت ایران تولید می‌شود؛ اما هم‌چنان بهترین نوع گز را می‌توان در شهر اصفهان یافت. هنوز هم افراد بسیاری که با خرید بلیط قطار فوری به شهر اصفهان سفر می‌کنند، این شیرینی خوشمزه را برای عزیزان شان سوغات می برند. گز سوغات اصفهان، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌ها در ایران شناخته می‌شود که عطر و طعم منحصر به فرد آن نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. این شیرینی سفید رنگ و نرم، از مواد مختلفی از جمله سفیده تخم مرغ، شکر و آب تهیه می‌شود. تهیه این نوع از شیرینی نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد. شیرینی‌پزهای حرفه‌ای اصفهانی با هنری که در این زمینه دارند، می‌توانند بهترین نوع گز را در اختیار مسافران قرار دهند. وجود موادی نظیر گلاب، عرق هل، مغز بادام و پسته، عطر و طعم ویژه‌ای به این خوراکی خوش طعم بخشیده است.

برشتوک؛ شیرینی محبوب در ایران

کم‌تر ایرانی را می‌توان یافت که طعم بی‌نظیر شیرینی برشتوک را تجربه نکرده باشد. این شیرینی خوش طعم، اولین بار در شهر اصفهان تولید شد و به همین دلیل به عنوان سوغات اصفهان برشتوک شناخته می‌شود. در بسیاری از جشن‌ها و مراسمات مختلف می‌توان شیرینی برشتوک را مشاهده کرد. این شیرینی از مواد مختلفی از جمله آرد گندم، آرد نخودچی، روغن جامد، پودر کاکائو و پودر هل تشکیل می‌شود. به طور کلی پخت این شیرینی ساده بوده و می‌توان آن را در خانه نیز تولید کرد؛ اما اگر می‌خواهید بهترین نوع شیرینی برشتوک را تجربه کنید، باید در شهر اصفهان به دنبال این شیرینی محبوب باشید.

 

پولکی؛ طعم بی نظیر در کنار چای

بسیاری از افراد چای خود را با شیرینی‌جاتی نظیر آب‌نبات، قند و نبات می‌نوشند؛ اما هیچ کدام از این موارد نمی‌توان به اندازه پولکی، طعمی مطلوب را برای شما به ارمغان آورند. شیرینی پولکی یکی از محبوب‌ترین سوغات اصفهان است که در طعم‌های مختلف تولید می‌شود. این خوراکی نازک و دایره‌ای شکل، نوعی از آبنبات است که در بسته‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رسد. ترکیبات اصلی پولکی را موادی نظیر آب، شکر و سرکه سفید تشکیل می‌دهند، علاوه بر آن مواد دیگری نیز برای طعم دار کردن پولکی به آن افزوده می‌شود که طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد. از انواع مختلف پولکی می‌توان به ساده، نارگیلی، کنجدی، لیمویی و ... اشاره کرد.

دوغ و گوش فیل؛ ترکیبی طلایی در اصفهان گردی

گوش فیل یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های اصفهان است که بافت و طعم بی‌نظیری دارد. شاید شما نیز شنیده باشید که شهروندان اصفهان معمولا گوش فیل را همراه با دوغ میل می‌کنند. این ترکیب ترش و شیرین در نگاه اول می‌تواند ترکیبی عجیب و غیرمعقول به نظر برسد؛ اما اگر یک بار آن را میل کرده باشید، احتمالا برای تجربه دوباره آن لحظه‌شماری خواهید کرد. بهترین نوع گوش فیل در شهر اصفهان تولید می‌شود و شما می‌توانید آن را به سادگی از شیرینی فروشی‌های مختلف این شهر تهیه کنید.

 

تابلو خاتم کاری؛ تجلی هنر در صنایع دستی اصفهان

خاتم کاری، یکی از  هنرهایی است که شهر اصفهان به عنوان مبدع آن شناخته می‌شود. در این هنر دستی، با کنار هم قرار دادن، لایه‌ای نازک به ضخامت حدود یک و نیم میلی‌متر و متساوری الاضلاع چوبهای رنگی، در کنار قطعات مثلی شکل از برنج و استخوان، اثری بی‌نظیر تولید می‌شود. بسیاری از افراد تابلوهای خاتم کاری اصفهان را به عنوان یک سوغات ارزشمند به عزیزان خود هدیه می‌دهند. تابلو سوغات اصفهان، توسط هنرمندان این شهر با ظرافت و دقت بالایی تولید می‌شود و تنها جنبه‌ای کوچک از هنر و خلاقیت اساتید اصفهانی را نمایان می‌کند. معمولا برای تولید محصولات خاتم کاری‌شده از انواع مختلف چوب‌های رنگی نظیر عناب، نارنج، فوفل و آبنوس استفاده می‌شود. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار تهران اصفهان به سادگی به این هنر منحصر به فرد دسترسی داشته باشید.

 

پارچه های سنتی اصفهان

اگر برای خرید سوغاتی به بازارهای اصفهان مراجعه کرده باشید، احتمالا پارچه‌های رنگارنگ و زیبایی موجود در این بازار نظر شما را جلب کرده است. پارچه‌های قلمکار و پارچه‌های زرباف دو نوع مهم از  پارچه‌های تولیدی در اصفهان هستند که می‌توانید آن را در بازار سوغات اصفهان تهیه کنید. قلمکاری پیشینه‌ای تاریخی در ایران دارد و آغاز آن به دوران صفویه، یعنی دورانی که شهر اصفهان به عنوان پایتخت در اوج قدرت خود قرار داشت، باز می‌گردد. این هنر شامل ایجاد نقش‌هایی از جمله مناظر تاریخی، مینیاتوری، طرح جانوران، گل و بوته و ... می‌شود. امروزه پارچه‌های قلمکار بیش‌تر با طرح‌هایی نظیر بته جقه به فروش می‌رسند. پارچه‌های زربافت نیز از جمله صنایع دستی اصفهان است که جزو پارچه‌های ظریف و گران‌بها در اصفهان محسوب می‌شود که تار و بود آن را ابریشم تشکیل داده است. زربافت به عنوان پارچه‌ای تاریخی و گران‌بها در ایران محسوب می‌شود که همواره در میان پادشاه و افراد صاحب منصب جایگاه ویژه‌ای داشته است. اگر به دنبال خرید سوغاتی گران‌بها و ارزشمند برای عزیزان و دوستان نزدیک خود هستید، پارچه زربافت اصفهان بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

بهترین مکان برای خرید سوغات اصفهان

اگر برای اولین بار به شهر اصفهان سفر کرده‌اید، احتمالا این سوال در ذهن شما ایجاد شده که سوغات اصفهان از کجا بخریم؟ در شهر اصفهان بازارها و مراکز خرید متعددی برای خرید سوغات اصفهان وجود دارد که شما می‌توانید به سادگی با مراجعه به آن محصول دلخواه خود را تهیه کنید. اگر قصد خرید صنایع دستی در شهر اصفهان را دارید، بهترین مقصد برای شما بازار اصفهان است. این بازار تاریخی در نزدیکی گنبد نظام الملک قرار دارد و از دو طرف به مسجد جامع و بازار عریان ختم می‌شود. در بازار اصفهان می‌توانید تمامی صنایع دستی مختلف این شهر تاریخی را تهیه کنید. علاوه بر آن خیابان چهارباغ اصفهان نیز، مکانی تفریحی و گردشگری است که بسیاری از مراکز فروش سوغاتی و شیرینی‌فروشی‌های اصفهان را در خود جای داده است. با مراجعه به فروشگاه‌های مختلف این خیابان می‌توانید خریدی اقتصادی و باکیفیت را انجام دهید.

 

سخن پایانی

در سفر به شهر اصفهان، سوغاتی‌های متنوع این شهر چشمان گردشگران را به خود دوخته است. تنوع بالای سوغاتی‌های اصفهان، در انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی مختلف به چشم می‌خورد. شما می‌توانید در سفر خود به این شهر تاریخی، با خرید سوغات اصفهان خاطره‌ای خوش را از سفر خود به جای بگذارید. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، می‌توانید همین حالا با خرید بلیط قطار اصفهان، به یکی از زیباترین شهرها در ایران سفر کنید.

 

برچسب ها
نظر شما