صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 21
کد خبر: ۲۱۴۶۲۱

نماینده ایران در سازمان ملل: همدردی با غزه کافی نیست/مردم شاهد جرایم جنگی توسط رژیم صهیونیستی هستند

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل، گفت: غزه در حال تجربه وضعیت وخیمی است و مردم غزه شاهد جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت غزه، گفت: غزه در حال تجربه وضعیت وخیمی است و مردم غزه شاهد جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی هستند. سرزمینشان تحت اشغال است و خودشان علی‌رغم مطالبه جهانی برای آتش‌بس از جمله درخواست مجمع عمومی و شورای امنیت برای توقف‌های بشردوستانه، همچنان متحمل جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی هستند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در چنین شرایطی، همدردی کافی نیست. انتظار عمومی این است که محور‌های اصلی قطعنامه مجمع عمومی که با نظر اکثریت ۱۲۱ عضو تصویب شده است، مخصوصاً نکته مهم نیاز فوری به یک آتش‌بس فوری و پایدار، در محتوای قطعنامه شورای امنیت نیز تکرار می‌شد.

ایروانی، تصریح کرد: متأسفانه تعدادی از اعضای شورای امنیت علی‌رغم آنکه به قطعنامه مجمع عمومی رأی مثبت داده‌اند، به‌خاطر تهدید وتو شدن قطعنامه شورای امنیت، با اصلاحیه‌ای که مطالبه آتش‌بس را به این قطعنامه اضافه می‌کرد، موافقت نکردند. در نتیجه این اقدام، قطعنامه شورای امنیت فاقد مقرره کافی برای پایان دادن به جنگ است که می‌توانست جلوی جنایت‌های رژیم صهیونیستی را علیه غیرنظامیان در غزه بگیرد.

وی گفت:، اما بعد از تصویب این قطعنامه چه رخ داده است؟ آیا تعداد حملات علیه مردم مظلوم کمتر شده است؟ آیا به بهره‌مندی جمعیت غزه از کمک کافی بشردوستانه منجر شده است؟ خیر.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل، ادامه داد: در عوض، نماینده رژیم اشغالگر در همان جلسه گفت که آن‌ها هرکاری که بخواهند، انجام خواهند داد. این رژیم فقط از بخش اول این جلسه (سه روز قبل) تاکنون، به دو مدرسه آنروا که محل پناه هزاران خانواده فلسطینی آواره است، مستقیماً حمله کرده است. تمام این‌ها به‌خاطر مشکل اساسی این قطعنامه است که یک ضمانت اجرایی در این زمینه مقرر نکرده است. این قطعنامه (بدلیل آنکه ذیل فصل ۷ منشور نیست) ضمانت اجرای حقوقی مناسبی ندارد.

ایروانی، تصریح کرد: ما معتقدیم که مجمع عمومی باید از قدرتی که منشور به آن اعطا کرده استفاده کرده و نقش پیشرو در این زمینه ایفا کند. در طول دو سال گذشته، ظرفیت مجمع عمومی برای حل موضوعات مرتبط با صلح و امنیت استفاده شده است و الآن نیز جامعه بین‌المللی انتظار مشابهی دارد. برای کمک به مردم فلسطین در این شرایط ناگوار، باید بهره‌مندی از ظرفیت مجمع عمومی تکرار شود.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق‌العاده خود درباره فلسطین در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۵ آبان ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی کشور‌های عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد. / همشهری

نظر شما