صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۰۲
  • يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 12 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 22
کد خبر: ۲۱۴۷۲۴
گزارش «فارین پالیسی»؛

شکست غرب در جنگ روایت‌های غزه

کارشناسان اروپایی معتقدند، غرب باید فراتر از روایت‌های متناقض خود از اوضاع غزه حرکت کند و لفاظی هایش را که بر مبنای استانداردهای دوگانه است، کنار بگذارد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جنگ غزه «جنگ روایت‌ها» ست، کودکان فلسطینی روایت غزه و جنایت‌های اسرائیل را صادقانه روایتگری و آن را اطلاع رسانی می‌کنند. هم اکنون فلسطینیان در زیر بمباران شدید غزه اخبار صحیح واقعه را پوشش می دهند. 

 

رسانه های اسرائیلی در بیش از 46 روز جنگ غزه تلاش می‌کنند با دروغ پردازی اخبار این رویداد را منتشر کنند و فیلم‌هایی که غربی‌ها درباره فلسطین می‌سازند، جعلی است.

 

غرب باید شکست در «جنگ روایت‌ها» را فرصتی برای خلاصی یافتن از لفاظی‌های گذشته بداند

جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه رفتار دوگانه و ادعاهای غرب را کاملاً روشن کرد و اکنون کشورهای غربی باید «جنگ روایت‌ها» را کنار بگذارند؛ زمان آن فرا رسیده است غرب بالاخره حقیقت وجودی خود را دریابد. 

 

کشتار جمعی اسرائیل در غزه تحمیل کننده محاسباتی غلط است و ادعاهای غرب را در زمینه پایبندی به هنجارهای بین‌المللی که اسرائیل به شدت مدعی حمایت از آن است، افشا می کند.

 

غرب باید شکست در «جنگ روایت‌ها» را فرصتی برای خلاصی یافتن از لفاظی‌های گذشته بداند. اگر غرب درباره واقعیت‌ها صادق باشد، بهتر می‌تواند به تقویت نفوذ جهانی خود فکر کند. آن‌ها باید به جای اینکه با صحبت های توخالی و رفتارهای ناقض قوانین بین المللی جنوب جهانی را زیر فشار قرار دهند، راهکاری برای مشارکت بین‌المللی بر مبنای توافق و منافع مشترک ارائه دهند.

 

از زمان پیروزی ایالات متحده و متحدانش در جنگ سرد، وسوسه قدرت باعث شده است غرب بارها حتی قوانین خود را زیر پا بگذارد. بازیگران غربی زمانی که نیاز به حضور در عراق احساس کردند، به چندین کشور حمله و با بکارگیری نیروهای زبده نیابتی خود را از معرض قوانین بازدارنده دور کردند. 

 

آن‌ها با ادعای حقوق بشر وارد معامله با رژیم‌های استبدادی همچون عربستان سعودی شدند و قوانین را بر مبنای منافع خود تعریف کردند، تا جایی که در موردی خاص دیوان کیفری بین‌المللی خود را حائز صلاحیت برای تقاضای محاکمه مقام‌های آمریکایی در پرونده شکایت رهبران آفریقایی ندانست. 

 

همه ادعاهای حقوق بشری سال‌ها زیر سایه قدرت جهانی غرب پنهان بود، اما دست‌کم از زمان بحران مالی بین‌المللی، قدرت‌های در حال ظهور در جنوب جهانی به طور فزاینده‌ای ریاکاری غرب را افشا و تعریف نوینی از نظم جهانی ارائه کردند. 

 

اکنون حمله حماس و اقدامات تلافی جویانه اسرائیل بار دیگر نشان داده است وابستگی غرب به پایگاه های خود در بهترین شرایط قرار دارد. برخی محافل روشن‌فکری می‌ترسند حمله حماس ضدحمله غرب را در «جنگ روایت‌ها» علیه جنوب جهانی متوقف کند. به عنوان نمونه، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت گفت، در صورت ادامه بستن چشمان اروپایی‌ها به روی اوضاع فلسطین، جایگاه جهانی غرب به شدت آسیب می بیند و رفتار اسرائیل در جنگ نیز باید مطابق با استانداردهای حقوق بین الملل باشد.

 

برخی محافل روشن‌فکری می‌ترسند حمله حماس ضدحمله غرب را در «جنگ روایت‌ها» علیه جنوب جهانی متوقف کند

«جنگ روایت‌ها» سال‌هاست در دشت‌ها و بیابان‌های عراق، کوچه‌های غزه و میدان‌های نفتی دلتای نیجر شکست خورده و غرب که همه تخم‌مرغ‌هایش را در این سبد چیده بود، چیزی برای عرضه به افکار عمومی جهان ندارد و ممکن است جنوب جهانی هرگز واقعیت‌های آمیخته با دروغ را که غرب می فروشد، خریدار نباشد.

 

ایالات متحده و اروپا باید از رفتار کودکانه با کشورهای جنوب جهانی دست بردارند، خیال‌بافی را فراموش کنند و با آن‌ها مانند آدم‌های بالغ و باتجربه رفتار کنند. بی‌تردید تعاملات ژئوپلیتیکی سودمند دو و چندجانبه برای غرب ارزش بیشتری نسبت به اظهارات عوام فریبانه دارد.

نظر شما