صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 27
کد خبر: ۲۱۵۱۵۴
یادداشت سیدعلی نجات، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

نابودی گردشگری رژیم صهیونیستی در «طوفان الاقصی»

جنگ غزه خسارت زیادی به بخش گردشگردی تل‌آویو وارد کرده است. بازار گردشگری رژیم صهیونیستی به کلی نابود شد و دیگر کسی رغبتی ندارد به این رژیم سفر کند. هتل‌های موجود در اختیار شهرک‌نشینانی قرار گرفته است که خانه خود را از ترس حملات موشکی گروه‌های مقاومت ترک کرده‌اند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از حیاتی‌ترین منابع درآمدی رژیم صهیونیستی صنعت گردشگری است و طبق آمارهای اعلام شده، درآمد گردشگری رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ میلادی 5 میلیارد دلار بود، اما اکنون عملیات «طوفان الاقصی» ضربه سنگینی به این بخش وارد و سبب زیان‌های زیادی به آن شده است.


عملیات «طوفان الاقصی» و جنگ غزه پیامدهای مخربی بر گردشگری رژیم صهیونیستی گذاشت به طوری که در ماه اکتبر این رژیم شاهد کاهش ۷۶ درصدی ورود گردشگران و لغو بیشتر پرواز‌ها به تل‌آویو بود. طبق گزارش مرکز گردشگری رژیم صهیونیستی، در ماه اکتبر حدود ۸۹ هزار گردشگر از سرزمین‌های اشغالی دیدن کردند که بیشترشان قبل از هفتم اکتبر، یعنی پیش از آغاز عملیات مقاومت فلسطین وارد اراضی اشغالی شدند. این در حالی است که ۳۶۹ هزار نفر در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ میلادی به این مناطق آمده بودند.


پیش تر گزارشی از وب‌سایت « secretflying» که پرواز‌ها را رصد می‌کند، نشان داد از زمان شروع جنگ غزه به‌طور میانگین ۸۰ درصد پروازهای فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو کاهش داشته است. این آمار و داده‌ها بیانگر میزان خسارت های وارد شده به رژیم صهیونیستی به سبب عملیات بی‌سابقه «طوفان الاقصی» و نیز جنگ این رژیم علیه غزه است.


در سال‌های گذشته تل‌آویو حساب ویژه‌ای روی درآمد صنعت گردشگری باز کرده بود. در سال ۲۰۱۹ میلادی، یعنی قبل از همه‌گیری کرونا ۴.۵۵ میلیون گردشگر به مناطق اشغالی سفر کرده بودند. بر همین اساس درآمد صنعت توریسم رژیم صهیونیستی در آن سال معادل ۶ میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار بود. همه‌گیری کرونا تأثیر قابل توجهی بر درآمد گردشگری در سال‌های بعد داشت.


بعد از پایان همه‌گیری کرونا، رژیم صهیونیستی در راستای بازگشت به ارقام سال ۲۰۱۹ میلادی کمپین‌های تبلیغاتی متعددی اجرایی کرد. آمار میزان گردشگران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ میلادی با توجه به محدودیت‌های سفر به دنبال همه‌گیری کرونا به ترتیب ۳۹۷ هزار و ۸۳۱ هزار نفر بود.


تل آویو برای توسعه صنعت توریسم در سال جاری میلادی حدود ۳۴۰ میلیون شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) بودجه در نظر گرفت تا به مشکلات جاده‌ای، زیباسازی شهر‌ها و امثال آن رسیدگی کند.


این روزها صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی وضعیت مطلوبی ندارد. مؤسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» گزارش کرد، جنگ غزه خسارت زیادی به بخش گردشگردی تل‌آویو وارد کرده است. بازار گردشگری رژیم صهیونیستی به کلی نابود شد و دیگر کسی رغبتی ندارد به این رژیم سفر کند. هتل‌های موجود در اختیار شهرک‌نشینانی قرار گرفته است که خانه خود را از ترس حملات موشکی گروه‌های مقاومت ترک کرده‌اند.


البته تأثیر و پیامدهای جنگ بر ورود گردشگر به رژیم صهیونیستی فراتر از هشدارهای سفر است و تأثیرات بلندمدتی دارد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در برنامه ای با عنوان «حتی اگر جنگ فردا تمام شود، گردشگران نمی‌آیند» گزارش کرد، زیانی که به گردشگری وارد می‌شود طولانی مدت خواهد بود، حتی اگر جنگ فردا پایان یابد.


اکنون گردشگری رژیم صهیونیستی به بن بست و زیان در این بخش به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است؛ زیرا کشتی‌های تفریحی از سواحل رژیم صهیونیستی دور می‌شوند و مردم بازدیدهای خود را لغو می‌کنند.


این در حالی است که تا پیش از عملیات «طوفان الاقصی» میدان اصلی و خیابان‌های کلیسای شهر بیت ‌لحم فلسطین مملو از گردشگر بود، اما پس از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی، خالی از گردشگر شده است. این وضعیت در سایر بخش‌ها و مناطق نیز این‌گونه است. برخی تور لیدرهای صهیونیستی اعلام کردند، از زمان شروع جنگ صنعت گردشگری کاملاً از بین رفته است و حتی جاده‌ها نیز بسته شده‌اند.


در سراسر فلسطین اشغالی هتل‌ها خالی شده‌اند و دست کم 6 شرکت توریستی و دو کارگزار سفرهای خود را تا سال آینده به مقاصدی مانند بیت‌المقدس و تل‌آویو متوقف کرده اند. مجموعه هتل‌های اینترکنتیننتال آمریکا که در رژیم صهیونیستی نیز شعبه دارد، اعلام کرد دو هتلشان در رژیم صهیونیستی به طور موقت تعطیل و پذیرش برخی مهمان‌های هتل‌ها نیز لغو یا به اواخر سال میلادی منتقل شده است.


دولت آمریکا به مسافران خود پیشنهاد کرد در سفر به سرزمین های اشغالی و کرانه باختری بازنگری کنند. انگلیس نیز توصیه می‌کند از سفر به رژیم صهیونیستی به جز موارد ضروری خودداری شود.


بخش گردشگری و هوانوردی رژیم صهیونیستی نیز از تبعات جنگ در امان نمانده است. پس از بمباران فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو به وسیله گروه‌های مقاومت، پروازها در آنجا به طور چشمگیری کاهش یافته است و بیشتر خطوط هوایی آمریکایی و کانادایی به همراه شرکت‌های اروپایی خدمات خود را به ویژه پس از هشدار سازمان هوانوردی فدرال به دلیل ادامه جنگ به حالت تعلیق درآوردند.


استمرار و تداوم این وضعیت در سال‌های آینده موجب ضررهای مورد انتظار در بخش گردشگری رژیم صهیونیستی می‌شود که درآمد آن در برخی از سال‌ها، 4 تا 6 میلیارد دلار رسیده بود.

 

نظر شما