صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۴۴
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 25
کد خبر: ۲۱۵۳۱۵

پیش بینی قیمت دلار ۵ آذر ۱۴۰۲

قیمت دلار نخستین روز هفته را با افزایش محدود ۱۰۰ تومانی آغاز کرد. نوسانات ناچیز رشد دلار از آخرین روز هفته گذشته آغاز شده و امروز نیز بازار ارز با گپ مثبت باز شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت دلار امروز با رشد ۱۰۰ تومانی به پله چهارم کانال ۵۰ هزار تومان رسید. این اسکناس با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد و حمایت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومانی را شکست. بسیاری از معامله‌گران با افزایش محدود روز جاری، احتمال رشد قیمت دلار در روزهای آینده به شکل آهسته و پیوسته را می‌دهند.

امروز میان میزان خرید و فروش‌ها در بازار ارز تعادل برقرار بود. این بازار از روزهای پایانی ماه که به اصطلاح معامله‌گران پول کم است و بسیاری از فعالان بازار درحال حساب و کتاب پایانی ماه هستند فاصله گرفته است. برخی بازیگران بازار ارز به رسم نزدیکی به روزهای سال جدید میلادی روند قیمت دلار را صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

علاوه بر آن امروز موضوع عدم لغو تحریم‌ها و بیانیه تروئیکای اروپایی که هفته گذشته مطرح شده،‌ مهمترین موضوع مورد توجه معامله‌گران بود. باید دید از این پس سیاست‌گذار چه سیگنالی را جایگزین اخبار برجام برای آرام‌ گرفتن بازارهای مالی خواهد کرد.

 هفته گذشته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت ، نارضایتی بانک مرکزی از عملکرد صرافی‌ها را اصلی‌ترین دلیل منحل شدن کانون صرافان ایران اعلام کرد و گفت: «مجوز بسیاری از صرافی‌هایی که تابع قوانین و مقررات بانک مرکزی نبودند، لغو شد. به صورت مرتب بر عملکرد صرافی‌ها نظارت داریم و به آنها سخت گرفته‌ایم. اخیرا مقررات جدیدی را به شورای پول و اعتبار برده‌ایم تا برای نظارت مناسب‌تر بر شبکه صرافی‌های کشور شرایط صدور مجوز فعالیت آنها دستخوش تغییرات اساسی شود. به زودی مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها را اعلام می‌کنیم.


 در همین راستا علی اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی درباره گفته‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها به تجارت‌نیوز گفت: «هرگونه سخت‌گیری در دادن مجوزهای قانونی یا تمدید آن از طرف مراجع ذی صلاح به نفع بازارهای غیر رسمی و به زیان اقتصاد قانونی و سالم تمام می‌شود.»

 

وی افزود: «فرض کنید در شهری که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد، به ۱۰ هزار رستوران احتیاج است، اگر تنها به ۱۰۰ رستوران خاص مجوز فعالیت بدهید و تازه برای آن‌ها هم محدودیت‌هایی قائل شوید و بگویید حق سرخ کردن سیب زمینی و تهیه کباب و قرمه سبزی و فسنجان را ندارید و فقط باید غذاهای آب پز به مردم بدهید، معنی آن این است که آشپزخانه‌های غیررسمی و غیراستاندارد که تحت نظارت هم نیستند، در شهر فعال می‌شوند.»


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، از مهمترین مشکلاتی که در اقتصاد کشور و به تبع آن در حوزه ارز با آن روبرو هستیم، غیر واقعی و چند نرخی بودن‌ قیمت‌هاست. در حوزه ارز هم باید به محدودیت‌هایی هم که برای صرافان دارای مجوز به خصوص صرافان کم سرمایه ایجاد شده اشاره کرد.»

 وی تصریح کرد: «بهتر است بانک مرکزی و دولت اجازه هر چه بیشتر رقابتی‌تر شدن را به بازار ارز بدهند و خودشان وظیفه نظارت را به عهده بگیرند و دخالت در بازار را فقط در زمانی انجام دهند که کسانی با سرمایه‌های بزرگ بخواهند به طور مصنوعی بازار را تحت تاثیر قرار دهند.»

سمیعی با تاکید بر اینکه مجوزی که با مقررات سخت دریافت شود، امتیاز ویژه و رانت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «صرافی‌ها می‌توانند مانند مشاغل دیگر برای همه مردم آزاد باشند و شغلی رقابتی محسوب شود. وجود بازارهای رانتی با عناوین مختلف از جمله «متشکل» و غیره، جز دامن زدن به رانت و اقتصاد فرمایشی و غیر رقابتی چیزی ندارد.»

سمیعی در خصوص بازار کنترلی دلار نیز گفت: «در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌شود و زمانی که توانایی مهار تورم و نرخ بهره در اقتصاد وجود نداشته باشد، آسان‌ترین و شاید تنها راه برای قدرت‌نمایی ، مانور و دستکاری نرخ ارز است.»

 امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور افزایش محدودی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با رشد ۵۰ تومانی بر روی قیمت ۵۰ هزار ۴۵۰ تومانی ایستاد. دلار هرات رشد ۲۰۰ تومانی داشت و از کف کریدور ۵۰ هزار تومانی فاصله گرفت و با قیمت ۵۰ زار و ۲۰۰ تومانی معامله شد. درهم امارات ۶۰ تومان افزایش قیمت داشت و با رقم  ۱۳ هزار ۹۰۰ تومانی معامله شد./تجارت نیوز

نظر شما