صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 26
کد خبر: ۲۱۵۳۸۵
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

اهمیت بزرگ‌ترین پروژه صنعت هوایی کشور

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید روش ساخت فاز 2 فرودگاه امام خمینی (ره) را مبنایی برای توسعه فعالیت‌های عمرانی کشور قرار دهد، گفت: طرح توسعه فرودگاه که با مشارکت کنسرسیوم چینی-ایرانی در پنج سال اجرا می‌شود، بعد از گذشت ۱۸ سال احیا شده است، بنابراین پس از اتمام کار زمینه جابجایی ۳۵ میلیون مسافر فراهم می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نقطه عطف سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به شمار می رود که در آن می توان شاهد توسعه فرودگاهی هوشمند، سبز، بشردوستانه با ظرفیت سالانه ۳۵ میلیون مسافر بود و به قطب هوایی جدید غرب آسیا تبدیل شد.


با اجرای فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پروژه جاده ابریشم، مسیر جدیدی در همکاری های ایران و چین ایجاد می‌شود. در این راستا وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی این طرح با اعتبار 2.5 میلیارد دلار آغاز ‌شده است و بخشی از فاز دوم توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) تا اسفند ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود.


وی افزود: فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) با ساخت ۴۱۰ هزار مترمربع پایانه نگین زیبای انگشتر صنعت هوایی کشور خواهد شد. هدف از اجرای پروژه تبدیل فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) به یکی از هاب های راهبردی و ترانزیتی فرودگاهی منطقه است.

با توجه به اینکه ایران صادرکننده نفت است و از این بخش درآمد دارد، خوب است دولت سیزدهم به جای دریافت درآمدهای نفتی از چین به عنوان وارد کننده نفت ایران، پروژه برای همکاری تعریف کند


عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره ویژگی های اقتصادی عملیات عمرانی ساخت فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) به «راهبرد معاصر» گفت: عملیات عمرانی فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین پروژه صنعت هوایی کشور از ابعاد مختلف حائز اهمیت است، زیرا شیوه تأمین مالی و مباحث فنی قابل توجهی دارد که اگر در سایر پروژه های عمرانی کشور به کار گرفته شود، کارساز است و تأثیر شگرفی بر راه اندازی و فعال سازی بسیاری از پروژه های روی زمین مانده خواهد داشت.


وی افزود: طرح توسعه فرودگاه که از محل تهاتر و با مشارکت کنسرسیوم چینی-ایرانی در پنج سال اجرا می‌شود، بعد از گذشت ۱۸ سال احیا شده است، بنابراين پس از اتمام کار زمینه جابجایی ۳۵ میلیون مسافر فراهم می‌شود. با اینکه در حال حاضر نمی توان به طور جامع درباره مباحث فنی پروژه قضاوت کرد، اما شکی نیست دولت سیزدهم شیوه تأمین مالی بسیار درستی‌ را برای پیشبرد پروژه در پیش گرفته است.


تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران صادرکننده نفت است و از این بخش درآمد دارد، خوب است دولت سیزدهم به جای دریافت درآمدهای نفتی از چین به عنوان وارد کننده نفت ایران، پروژه برای همکاری تعریف کند تا بتوان زیرساخت های مورد نیاز کشور را تقویت و راه اندازی کرد.


بهرامی گفت: وزارت راه و شهرسازی باید این روش را الگو ‌و مبنایی برای اجرای سایر پروژه ها و توسعه فعالیت های عمرانی قرار دهد؛ پروژه هایی که می خواهد واگذار کند را با روش تهاتر پیش ببرد و این شیوه را نه تنها در ساخت فرودگاه، بلکه در توسعه بنادر، راه آهن و جاده ها به کار گرفت.


وی عنوان کرد: تا زمانی از مدل همکاری در راستای توسعه زیرساخت های کشور در همکاری با کشورهای وارد کننده نفت می توان استفاده کرد، نباید بر دریافت دلار و تبديل آن به ریال که به افزایش پایه پولی و تورم منجر می شود، اصرار کرد؛ ‌بلکه می توان بخشی از پول نفت استخراج شده را در ازای توسعه پروژه های عمرانی در قالب کار و خدمات عمرانی هزينه کرد.

اگر دولت بخشی از درآمدهای نفتی را به این شکل صرف توسعه زیرساخت های مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور کند، روی‌ بودجه جاری تأثیر زیادی می گذارد، به طوری که دیگر به فروش اوراق نیاز ندارد


تحلیلگر مسائل اقتصادی تأکید کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم مرتکب اشتباه دولت های گذشته نشد که دلار نفتی را به‌ ریال تبدیل کند، بلکه در نخستین گام مبنایی و صحیح بنا دارد تمامی موارد عمرانی را که قصد واگذاری دارد، از این مسیر پیش ببرد و فعالیت های عمرانی را به بهترین شکل تأمین مالی کند.

 


بهرامی معتقد است: اگر دولت بخشی از درآمدهای نفتی را به این شکل صرف توسعه زیرساخت های مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور کند، روی‌ بودجه جاری تأثیر زیادی می گذارد، به طوری که دیگر به فروش اوراق نیاز ندارد. علاوه بر این، به تبدیل دلارهای نفتی به ریال به عنوان کاری بیهوده نیاز نیست، چه اینکه سایر کشورها اینگونه عمل نمی کنند و لذا می توان امیدوار بود در پرتو اجرای چنین طرح‌هایی بدعت های عجیب از اقتصاد کشور رخت بربندد و شاهد تأثیرات مثبت راه اندازی پروژه های عمرانی کشور در بخش های مختلف باشیم.


تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره سایر ابعاد مهم ساخت و ساز پروژه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: دست اندرکاران و متولیان باید به این موضوع مهم توجه کنند که پروژه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) در کشور اسلامی ایران ساخته می شود، ضمن اینکه در ساخت و ساز آن باید به شاخصه های هویتی بسیار حساس بود. هرچند کار به طرف چینی سپرده شده است، اما نظارت ها باید به گونه ای باشد نمایی شبیه فرودگاه های شانگهای، لندن یا نیویورک تحویل نگیریم، بلکه نمادهای ایرانی – اسلامی در ساخت پروژه مورد توجه قرار بگیرد. 

 

نظر شما