صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۵۷۲

بزرگترین ضعف برجام از نگاه پمپئو

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی اظهار داشته که پذیرش مسئله غنی سازی برای ایران در برجام، بزرگترین نقطه ی ضعف این توافق محسوب می شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ تهران طی روزهای گذشته با برداشتن سومین گام از کاهش تعهدات هسته ای اش به عدم تعهد اروپایی ها در قبال این معاهده بین المللی واکنش نشان داد. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه پس از نشست سران قوا اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است را از روز جمعه آغاز کند و تمام تعهداتی که در این زمینه در برجام وجود داشته است را کنار بگذارد.

 

وی افزود: از پس‌فردا ما شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژ‌ها و سانتریفیوژ‌های جدید و هر آنچه برای غنی سازی نیاز داریم خواهیم بود. همچنین شاهد سرعت عمل در این زمینه خواهیم بود.

 

بنا بر آنچه از پیش متصور می شد، ایالات متحده آمریکا و اروپایی ها در اقدامی هماهنگ نسبت به این واکنش تهران ابراز تاسف کرده و خواستار کامل ایران به مفاد برجام شده بودند. در این میان واکنش مایک پمپئو به این مسئله از همه جالب تر به نظر می رسد. وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که توانایی ایران در غنی‌سازی بیش از حد اورانیوم یکی از نقاط ضعف توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان محسوب می‌شود.

 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در توییتی نوشت: ایران اعلام کرده که تمامی محدودیت‌هایش در خصوص توسعه و تحقیقات هسته‌ای را نقض خواهد کرد. همین حقیقت که ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم در سطحی وسیع را دارد، نشانگر ضعف توافق هسته‌ای با ایران است.

 

وی مدعی شد اطمینان دارند انگلیس، فرانسه و آلمان  و در واقع آنچه که او همه ملل متمدن نامید، برای جلوگیری از آنچه اخاذی هسته‌ای ایران دانست، اقدامات قاطعی انجام خواهند داد.

 

تندروهای تازه وارد به کاخ سفید، اردیبهشت ماه سال گذشته در تصمیمی یکجانبه و خلاف مقررات بین المللی از توافق هسته ای ایران که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خارج شدند و با اعمال تروریسم اقتصادی، به دنبال اخاذی از جمهوری اسلامی ایران برآمدند.

 

گفتنی است مایک پمپئو ساعاتی پیش نیز به گام سوم ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی خود تاخته و گفته بود: ایرانیان اعلام کردند که می‌خواهند به توسعه و تحقیق بر روی سیستم سلاح‌های هسته‌ای خود ادامه دهند. چنین اقداماتی غیرقابل قبول است.

 

ایران در گام های اول و دوم عبور از غنی سازی زیر سطح ۳.۶درصد و سپس افزایش میزان اورانیوم غنی شده از رقم های مندرج در توافق هسته ای را برداشت و همواره تاکید کرده که این گام ها قابل برگشت است به شرطی که طرف های اروپاپی خواسته های ایران بویژه به گفته وزیر خارجه تضمین فروش نفت و بازگشت پول آن را برآورده سازند.

 

ایران تاکنون دو گام شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶ درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده را برداشته است.

 

در این ارتباط، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های آن کشور و ناتوانی سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمامی تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای را متوقف می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: