صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۷
  • سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 06 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۶۲۷

آدریان دریا در کدام بندر سوریه پهلو گرفته است؟

اظهارات ضد و نقیض پیرامون ابرنفتکش آدریان دریا در حالی تداوم دارد که شرکت آمریکایی توسعه فناوری فضایی ماکسار مدعی شده که این نفتکش در سه کیلومتری بندر طوطوس سوریه لنگر انداخته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از ابرنفتکش آدریان دریا که پیشتر با نام گریس ۱ شناخته می شد به عنوان جنجالی ترین و مشهورترین نفتکش جهان یاد می شود. نفتکشی که اولین بار در جبل الطارق توقیف شده و از زمان رهایی تا به امروز، مقاصد مختلفی به عنوان مقصد نهایی‌اش معرفی شده است، از بنادر یونان تا سواحل بیروت، با این حال رسانه ها روز گذشته خبر دادند که آدریان دریا محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.

 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه گفته بود که آمریکا برنامه‌ای برای توقیف کشتی آدریان دریا ندارد.

 

حال اما یک شرکت خدمات فضایی در آمریکا می‌گوید مطابق تصاویر ماهواره‌ای این شرکت، نفتکش ایرانی آدریان دریا در نزدیکی بندر طرطوس سوریه ردیابی شده است.

 

شرکت تنکرترکرز هم، که اطلاعات رصد نفتکش‌ها را منتشر می‌کند، با انتشار تصاویر یک شرکت ماهواره‌ای دیگر اعلام کرد به نظر می‌رسد آدریان دریا در آب‌های نزدیک بندر طرطوس لنگر انداخته است.

 

شرکت آمریکایی توسعه فناوری فضایی ماکسار روز شنبه ۱۶ شهریور اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای از نفتکش جنجالی ایرانی آدریان دریا۱، این شناور را در فاصله۲ مایلی دریایی بندر طرطوس سوریه نشان می‎دهد.

 

تصاویر ارسالی شرکت ماکسار نشان می‌دهد که آدریان دریا۱ روز جمعه ششم سپتامبر به فاصله ۳/۷ کیلومتری بندر طرطوس لنگر انداخته است.

 

بنا به گفته سامانه رفینیتیو که داده‌های مربوط به عبور و مرور کشتی‌ها را ثبت می‌کند، آدریان دریا ۱برای ناشناس ماندن، از سه‌شنبه هفته قبل، ترانسپوندر خود را خاموش کرده است.

 

طبق اطلاعات رفینیتیو، موقعیت این نفتکش آخرین بار روز دوشنبه هنگام حرکت بین قبرس و سوریه ثبت شده است.

 

برخی منابع کشتیرانی می‌گویند این نفتکش احتمالا قصد انتقال کشتی‌به‌کشتی با یک شناور دیگر را به قصد فروش محموله دارد.

 

به گفته رانجیت راجا، تحلیلگر ارشد در موسسه رفینیتیو، نفتکش آدریان دریا ۱از همان الگوی کشتی‌های ایرانی در خاموش کردن ردیاب‌هایشان به محض نزدیک شدن به قبرس در دریای مدیترانه پیروی کرده است.

 

به گفته او، با توجه به اینکه ترکیه از پذیرش این نفتکش خودداری کرده و از طرفی سوریه همواره یک میلیون بشکه نفت در ماه از ایران دریافت کرده است، این احتمال تقویت می‌شود که آدریان دریا۱ نفت بارگیری‌شده را در سوریه تخلیه کرده باشد.

 

راجا گفت یکی از روش‌های معمول انتقال نفت به کشتی‌های کوچکتر برای حمل به بندر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: