صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 08
کد خبر: ۲۱۷۴۱۸
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

گام جدی کشور در تولید انبوه واکسن‌های انسانی

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از تلاش‌های پژوهشگران و متخصصان کشورمان در زمینه تولید داروهای نوترکیب گفت: مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی بیش از 80 درصد واکسن‌های انسانی را در داخل کشور تولید می‌کند.

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دور دوم سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به استان البرز با افتتاح و پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف ازجمله علوم پزشکی و آزمایشگاهی همراه بود. 

 

در این سفر وزیر جهاد کشاورزی خط تولید واکسن های نوترکیب را در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی راه اندازی کرد؛ خط تولیدی که دستاورد ملی است و ظرفیتی پدید می‌آورد تا در صورت حملات ویروسی و میکروبی همچون کرونا در کمترین زمان ممکن امکان تولید واکسن های مورد نیاز برای مقابله با آن و دفاع و صیانت از مردم فراهم شود. 

 

با این دستاورد ملی ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ میلیون دز واکسن از نسل جدید واکسن های نوترکیب فراهم شده است که گواه جبران خسران های گذشته و حرکت پرشتاب در مسیر پیشرفت علمی کشور است.

 

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی درباره موفقیت علمی کشورمان در تولید بیش از نیمی از واکسن‌های انسانی در داخل کشور به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: در پروژه خط تولید مؤسسه رازی از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است و به زودی در زمینه تولید انواع واکسن مورد نیاز کشور فعالیت خواهد کرد. 

 

در پروژه خط تولید مؤسسه رازی از آخرین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است

وی افزود: مؤسسه رازی اکنون می‌تواند بیش از ۸۰ درصد واکسن‌های انسانی، ۹۰ درصد واکسن‌های دامی و ۳۲ درصد واکسن‌های طیور را تولید و روانه بازار کند. 

 

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تکمیل پروژه خط تولید انواع واکسن در دستور کار دولت و مؤسسه رازی قرار دارد تا بخش عمده نیاز کشور به واکسن‌های دامی و انسانی در داخل مرتفع شود.

 

به طور کلی و در نگاهی تطبیقی در حوزه بین الملل، کشورمان علاوه بر خودکفایی در تولید این نسل از واکسن ها، در زمره گروه تولیدکنندگان بزرگ کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، با توجه به جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه ارزآوری فراهم می‌شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هم‌زمان با راه اندازی خط تولید واکسن های نوترکیب، ساختمان تحقیق، توسعه و تولید واکسن های نوترکیب و ادجوانت های نسل جدید نیز بهره‌برداری شد. این ساختمان با هدف تولید واکسن های بر پایه پروتئین نوترکیب که به عنوان بهترین و ایمن ترین واکسن های نسل جدید جهان معرفی می شوند، ساخته شده است.

 

با بهره برداری از این ساختمان، نخبگان صنعت واکسن سازی کشور می توانند با استفاده از امکانات موجود، در این مجموعه محصول خود را به مرحله تولید و تجاری سازی برسانند. ادجوانت ساختاری محصولی وارداتی است، در ایران تولید نمی شود و در جهان تنها چند کشور معدود توانایی ساخت آن را دارند. 

 

با بهره برداری از این ساختمان در مؤسسه رازی ادجوانت ساختاری اختصاصی مؤسسه که نتیجه ۱۳ سال کار مطالعاتی و پژوهشی محققان است، در ساخت واکسن رازی کووپارس استفاده قرار می‌گیرد. ادجوانت ساختاری آخرین نسل ادجوانت ها در جهان شناخته می شود و در ساخت این پروژه از صفر تا صد، تمام اصول و قوانین GMP جهانی و استانداردهای اروپایی رعایت و اجرا شده و مقدمه ای برای همکاری های مشترک جهانی است.

 

تجهیزات و دستگاه های نصب شده در این ساختمان، از معتبرترین شرکت های سازنده خریداری و از جدیدترین فناوری های صنعت واکسن سازی استفاده شده است. هزینه ساخت این ساختمان و خط تولید آن ۴۵۰ میلیارد ریال و 3 میلیون یورو بوده است.

نظر شما