صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۱۲
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۳ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 03
کد خبر: ۲۲۱۵۷۸
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

حضرت فاطمه (س)، اسوه زنان عالم

حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی بی‌همتای زن مسلمان از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون بوده است. ایشان نمونه و بانوی نخست اسلام بودند و از این منظر که بهترین مادر و بهترین همسر هستند، سالروز ولادت این بانوی بهشتی و سرور زنان عالم به‌عنوان روز زن و مادر نام‌گذاری شده است تا مقام والای زنان در اسلام با این نام‌گذاری شایسته ارج نهاده شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 13 دی ماه مصادف با 20 جمادی الثانی روز ولادت بانویی است که به فرموده پیامبر مکرم اسلام (ص)، «خداوند در روز قیامت می‌فرماید، ای فاطمه! از من بخواه تا عطا کنم و آرزو کن تا خشنودت کنم». بانویی بهشتی از جنس نور که عرشیان و آسمانیان در زمان ولادتش بر خود می بالیدند؛ دختری از جنس آفتاب و کوثر بهشتی که برای بشارت تولدش خداوند به پیامبر (ص) فرمود «به تو کوثر عطا کردیم».


ولادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) را روز زن و مادر نامیده اند تا با توجه به شخصیت والای این بانوی قدسی بر مقام و جایگاه زنان در جامعه تأکید شود.

فاطمه(س) همان بانویی است که دکتر شریعتی در وصفش می نویسد، «فاطمه فاطمه است»


از نورباران مکه تا شکفتن شکوفه ها

معجزات بسیاری در زمان تولد این بانوی قدسی و سرور زنان اهل بهشت شکل گرفت، از ورود زنان بهشتی و چهار زن برتر جهان در زمان ولادتش بر بالین حضرت خدیجه (س) گرفته تا تطهیر مولود در آب کوثر و نورانی شدن خانه های مکه و سرتاسر غرب و شرق زمین و شکوفه ها. مردم شگفت زده از طراوات نوزادی شدند که عطر خدا را به همراه داشت و ستارگان، خیره در سیمای طفلی شدند که نور آفریدگار در آن بازتابیده بود و حضرت خدیجه (س) شادمان از ولادت دختری که بوی عصمت می داد و رخساره ای  بهشتی داشت.


نوزادی که با مادر سخن می گفت و در بدو تولد بر یگانگی خداوند و حقانیت پیامبر (ص) گواهی داد. فاطمه (س)، همان نوزاد معطر بهشتی بانویی شد دلیل آفرینش زمین و آسمان و جمیع خوبی ها را به عنوان اشرف مخلوقات دربر گرفت.


فاطمه، فاطمه است

فاطمه(س) همان بانویی است که دکتر شریعتی در وصفش می نویسد، «فاطمه فاطمه است». این عبارت را گویاترین مصداق برای توصیف زنی ابر قهرمان به کار می برد؛ در عین گویایی مبهم است، زیرا فاطمه بودن خاصیتی منحصر به فرد است، اما وقتی این خاصیت شناسانده شود، روح تمام زنان و مادران رنگی دیگر می گیرد؛ رنگ انسانیت، حق جویی، مهر و همه خوبی‌هایی که می‌توان در وجود اشرف مخلوفات یافت.


می گویند، زن با نگاه فاطمه (س) عنوان گرفت؛ بانویی که شخصیت و بزرگی و جایگاه والای زن  را در جامعه اسلامی و دیگر جوامع با تولد بهشتی خود به همراه آورد. تولدی که راز و رمزهای بسیاری از پیش از تولد تا امروز با خود دارد و هنوز هم بسیاری از این رمز و رازها رمزگشایی نشده است.


دختری که قرار بود متولد شود تا مادر پدر شود، غمخوار ولی خدا و منجی عالم بشریت از صلاله پاکش پا به عرصه هستی بگذارد تا منجی جامعه بشری شود که رو به اضمحلال و افول می رود.


خشنودی پروردگار در گرو خشنودی زهرای مرضیه (س)

آیت الله جوادی آملی درباره وجود مقدس صدیقه طاهره (س) می گوید: وجود عرشی فاطمه (س) برای نزول بر عرصه خاکی و قرار گرفتن در کالبد زهرای زمینی، زمینه خاص خود را می طلبد تا جایی که حتی وجود گهربار پیامبر اسلام (ص) نیز برای فراهم نمودن بستر لازم برای چنین نزولی، به 40 روز عبادت ویژه مأمور می شود. عظمت این منقبت آنجا روشن می شود که حضرت موسی(ع) نیز برای آوردن تورات به 40 روز عبادت مأمور شده بود.


پیامبر(ص) درباره فاطمه زهرا(س) می فرمایند: فاطمه (س) پاره ای از وجود من است، هر کس او را خشنود کند، مرا خشنود کرده و هر کس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است. خدای متعال با غضب فاطمه غضبناک و با رضایش راضی می شود.


در تفاسیر دینی و کلام بزرگان اسلام آمده است، روزی که فاطمه (س) چشم به جهان می‏ گشاید و روزی که علی(ع) در غدیر خم به خلافت منصوب می ‏شود، دوام و بقای دین تضمین و دشمن در آن روز ابتر و ناامید است. این همان عینیتی است که از وجود فاطمه زهرا (س) به عنوان ابرقهرمان زن عالم هستی می سازد، زیرا فاطمه (س) الگوی بی بدیل و بی مانندی است که دیگر تکرار نمی شود.

پیامبر(ص) درباره فاطمه زهرا(س) می فرمایند: فاطمه (س) پاره ای از وجود من است، هر کس او را خشنود کند، مرا خشنود کرده و هر کس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است


ابرقهرمان و سرور زنان اهل عالم 

ابرقهرمان و سرور زنان اهل عالم، اجتماعی ترین زن تاریخ است؛ زنی که  در کنار ایفای نقش های خانوادگی ، فرزندپروری و خانه داری، به موضوعات اجتماعی  توجه ویژه داشت و از حوزه فردی و شخصی زندگی غافل نبود. فاطمه زهرا(س) با وجود چهار فرزند و همسری مولای متقیان از موضوعات اجتماعی غفلت نمی کرد.


با وجود امور و مشغله های زیاد و اینکه رفت و آمد زیادی به منزلشان می شد، حضرت فاطمه (س) همواره از عبودیت و یاد خدا  در کنار تمام موضوعات مادرانه و تربیت فرزندان و حضور در اجتماع غفلت نکرد.


الگوی بی همتای زن مسلمان

فاطمه(س) نمونه بی همتایی در عرصه های مختلف اجتماعی و خانوادگی از بهترین ارتباط دختر با والدین و مادر با فرزند و در همسرداری بی نظیر بود؛ بانویی که الگوی زنان عالم است تا ابرقهرمان ترین قهرمانان شود. همسایه دار بود و به نیازمندان و اقشار کم بضاعت جامعه توجه ویژه داشت؛ مطالبه گر بود و خانه اش محل رفت و آمد بخشی از بدنه اجتماعی بود و در نقش مددکار اجتماعی، قاضی و پاسخ گویی به سؤالات علمی و دینی در تراز اول بود.


باید تأکید کرد، حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی بی همتای زن مسلمان از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون بوده است. ایشان نمونه و بانوی نخست اسلام بودند و از این منظر که بهترین مادر و بهترین همسر هستند، سالروز ولادت این بانوی بهشتی و سرور زنان عالم به عنوان روز زن و مادر نامگذاری شده است تا مقام والای زنان در اسلام با این نامگذاری شایسته ارج نهاده شود.

نظر شما